העיריה הכריזה כי כל בעלי הדירות באבן גבירול חייבים לשפץ את בתיהם.
בחוק "חוק שיפוץ בתים ואחזקתם, התש"ם-1980", מצאתי סעיף "הכרזה על אזור שיפוץ". כאשר פועלים לפיו, אזי קיימת השתתפות בהוצאות השפוץ, לפי הסעיף:
"שיעור השתתפות בהוצאות השיפוץ
3. (א) השר יקבע לגבי כל אזור שיפוץ, ואם אזור השיפוץ בתחום רשות מקומית – בהתייעצות עם ראש הרשות, את שיעור ההשתתפות של הממשלה בהוצאות השיפוץ, ובלבד שלגבי דירת מגורים לא יפחת שיעור זה מ-30% מעלות השיפוץ."
האם עירית תל אביב נוהגת באופן חוקי כאשר מצד אחד היא מחייבת בעלי דירות לשפץ רחוב שלם (שמתאים להגדרה "אזור שיפוץ") ומצד שני אינה מכריזה באופן רשמי על הרחוב "אזור שיפוץ" על מנת שלא תהיה חייבת להשתתף בהוצאות השפוץ?
הוצאות השפוץ לבית שבו יש לנו דירה מגיעות ל-500,000 ש"ח.
איך אפשר למנוע את רוע הגזרה?
תשובתי כללית בלבד ואינה תחליף ליעוץ.
עיריית ת"א חלוצה בענין העקרוני של חיוב בתים בשיפוץ ולאחרונה זכתה בכמה פיסקי דין כולל בבית המשפט העליון בהקשר לחיוב בתים מוזנחים בשיפוץ.
העירייה נותנת באמצעות חב´ עזרה ובצרון הסדרים נוחים של שיפוץ.
אבן גבירול אכן הוגדר כיעד לשיפוץ. כרגע העירייה משקיעה רבות בשיפוץ הרחוב עצמו, החלפת תשתיות תת קרקעיות ישנות, שבילי אופניים, הרחבה וכד´. פעולות אלה שבטווח הקצר גורמות אי נוחות ישביחו מאוד את הבתים באבן גבירול והדיירים יהנו כמובן מכך.
לטעמי ההסדרים המסתמנים שמטרתם עידוד שיפוץ חזיתות הבתים הינם חוקיים. הדבר אף מקובל בעולם, כך למשל בפריז ברחובות מרכזיים העירייה נוקטת פעולות דומות לצד תימרוץ כגון הטבה בארנונה וכד´.
יש לי שתי הצעות: לבדיקת חוקיות ההסדר גשו לעו"ד תל אביבי שעוסק בתכנון ובניה (במקרה זה אני מנוע לייעץ עקב היותי קשור בעניינים אחרים לעירייה); לבדיקת פירטי ההסדר פנו לאחד מחברי מועצת העיר שקרוב אליכם או בכתב ליו"ר הועדה המקומית עו"ד דורון ספיר ותקבלו מידע.
תודה עובר תשובתך המפורטת.
אני מבקשת כי תואיל להתייחס גם לשאלתי בענין הסעיף בחוק "הכרזה על אזור שיפוץ" שמחייב את השלטונות להשתתף בלפחות 30% מהוצאות השפוץ.
אני מבקשת לדעת אם הכרזה על רחוב שלם כחייב בשפוץ אינה בגדר "הכרזה על אזור שיפוץ"? אם רחוב שלם אינו "אזור שיפוץ" מהו אזור שיפוץ"?
אשר לענין המימון, בפריז, בבון ובירושלים השלטונות משתתפים בהוצאות השיפוץ במלואן או במחציתן.
מצאתי באינטרנט את העובדות הבאות:
… מהנדס העיר לשעבר, ישראל גודוביץ. "מצד אחד הכל מופרט, מנגד רכוש פרטי יהפוך להיות רכוש המדינה … בערים מתוקנות כמו פריז, הקצו מליונים של דולרים ליישום רעיון ניקוי העיר ואצלנו מנקים את תל-אביב על חשבון הקשישים הזכאים לביטוח לאומי".
האדריכל גיל שנהב מספר כי בעיר בון שבגרמניה, "יש תקציב שיפוץ. העירייה פונה לבעלי הבניינים ומציעים מספר מסלולים של תמיכה תקציבית: הלוואה, מענק או אפשרות שהעירייה תרכוש את הנכס ותשפץ אותו."
בירושלים מקבלים בעלי הדירות מימון מהעיריה בגובה מחצית מעלויות ניקוי החזיתות (דה מרקר עמ´ 2 16.2.2007).
בתודה מראש, גילה.
