מה אומר החוק: החל משנת 1974 החוק מחייב התקנת מעלית בבית משותף מעל 4 קומות.
ישנן שני סוגי מעליות עיקריות:
1. מעלית הידראולית הפועלת באמצעות לחץ שמן. אחד היתרונות שבמעלית מסוג זה הוא שבמידה והמעלית נתקעת מסיבה כל שהיא אין כל בעיה להשתחרר ממנה. לחיצה על כפתור שחרור שמן והמעלית תרד לקומה שמתחתיה. מעלית מסוג זה התקנתה יקרה בכ 25 אחוז יותר ממעלית חשמלית.
2. מעלית חשמלית הפועלת כאמור באמצעות לוח פיקוד חשמל. חסרונה בכך שבמידה והמעלית נתקעת יש צורך להזמין חילוץ מקצועי. רוב המעליות בבתים המשותפים הן מסוג זה.
3. מעלית חיצונית ניתן להתקין מעלית הן בפיר מיוחד שבבניין או כמעלית חיצונית (בעיקר ובנינים ישנים שבהם אין מקום להתקנת המעלית בתוך המבנה).
4. מעלון – מעלית קטנה בדרך כלל לשימוש בתוך הבית בין הקומות או במקומות ציבוריים כעזרה לנכים.
הוספת מעלית לבניין ישן (אין טעם להכביר במילים לגבי מעלית בבניין חדש).
1. החלטת הדיירים: עלות מעלית חיצונית בבניין ישן עלול להגיע לכ 400000 ₪. יש צורך בהסכמת לפחות של 75 אחוז מהדיירים על מנת להתחיל בתהליך. פרטים נוספים כאן. במידה וחלק מהדיירים לא מעוניינים להשתתף ולשלם אך עומדים על כך שבעתיד יוכלו להשתמש להלן פסיקה בנושא
2. חישובי תשלום לפי קומות: לפי ברנרד רסקין, מנכ"ל רימקס, החישוב לרוב הוא כזה: בקומה רביעית התוספת לשווי הדירה עם התקנת המעלית תהיה עד 20% משווייה. בקומה שלישית – תוספת של עד 15%, בקומה שנייה עד 10%, ובראשונה – עד 5%. לדברי מנכ"ל מ.ד.ס, גיא יום-טוב, היעדרותה של מעלית בבניינים ישנים היא גורם מרתיע לא רק לקוני דירות פוטנציאליים, אלא גם לשוכרים זמניים. אוכלוסיות רבות, כמו קשישים, הורים לתינוקות, ומוגבלים פיזית זקוקים למעלית כהכרח יומיומי.
3. תחזוקת מעליות. ישנן חברות רבות הפועלות בתחום זה. חלקן קטנות חלקן חברות מובילות וידועות. לפני בחירת חברת תחזוקת מעליות יש לבדוק מספר נתונים. האם החברה אמינה ואיך השירות שלה. במידה ומדובר בתחזוקה כולל ביטוח יש לוודא עם החברה המתחזקת כי במידה ויווצר הצורך בהחלפת חלקים לוודא שהחלקים חדשים ולא חלקים ישנים שהוצאו ממעליות ישנות. לנו כצרכנים קשה לדעת מה בעצם מתקינים ומכאן שיש לבדוק היטב את אמינות החברה. לשאול אצל לקוחות אחרים על טיב השירות ומהירות ההגעה במקרה של תקלה.
4. שיפוץ מעליות. מעלית שמתחילה להתקלקל יותר ויותר כנראה שהגיעה זמנה. ישנן שתי אפשרויות בסיסיות לשיפוץ:
א. החלפת כרטיס פיקוד – קיימים כרטיסים שונים. החברות הגדולות מחזיקות כרטיסי פיקוד שתוכננו עבורם במיוחד וכוללים בתוכם קוד ייחודי הידוע רק לאותה החברה על מנת שחברות אחרות לא תוכלנה לטפל בהם. דבר זה קושר את הדיירים לאותה החברה. מאידך שמענו כבר מחברות אחרות שיש להם דרך לטפל גם בכרטיסים אלו ולא נכביר מילים בנושא. לחברות קטנות יותר יש כרטיסי פיקוד אוניברסאליים. בכל מקרה עלות החלפת הכרטיס מגיעה לכ 7000 ₪ לפני מע"מ. רוב הכרטיסים מבוקרי מחשב ובעצם הטכנאי מגיע, מתחבר עם מחשב נייד לכרטיס ומטפל בדרוש.
ב. החלפת כל לוח הפיקוד כולל החלפת כבל החשמל הגמיש (הכבל שעולה ויורד יחד עם המעלית בתוך הפיר) וכל שאר הקונקטורים והמחברים השונים. העלות הממוצעת לתהליך שכזה היא כ 15000 ₪ לפני מע"מ.
ג. החלפת מנוע למעלית – העלות היא כ 30 אלף ₪ לפני מע"מ.
ד. שיפוץ המעלית עצמה – החלפת הלוחות הפנימיים בפורמייקה ונירוסטה כולל צביעה – עלות ממוצעת של כ 14000 ₪.
ה. כל העלויות מתייחסות למעלית לבניין של 5 קומות. ההבדלים במחיר הם ביחס ישיר למספר הקומות והחברות המבצעות.
5. ביטוח מעלית. השיקולים האם לבטח או רק לקבל שירות תחזוקה לא מורכבים מדי. במידה והמעלית ישנה כדאי בדרך כלל לבטחה. במידה ומדובר במעלית חדשה או חדשה יחסית (מספר שנים בודדות) כדאי אולי לוותר על הביטוח למרות שהכול יכול לקרות. בכל מקרה יש לקחת בחשבון כי בחוזה השירות של המעליות יציין כי הביטוח כולל נזק מנזילות מים. כבר קרו שמסיבה זו או אחרת הייתה נזילת מים לתוך המעלית או למנוע והביטוח לא כיסה את העלויות. במקרה שכזה תמיד כדאי לבטח את המעלית גם באמצעות ביטוח הבניין הכולל בדרך כלל גם ביטוח מעלית + כולל נזקי מים. (לוודא בחוזה ביטוח הבניין).
6. ולא פחות חשוב – במעבר דירות יש לכסות את ריצפת המעלית והקירות על מנת שלא לפגוע במעלית. בעת שיפוצים בבניין לסכם עם בעל הדירה כי לא יעמיסו על המעלית יותר מידי אחרת היא יוצאת מכוון וזו צרה לא קטנה.
7. לצורך שומרי שבת הותקן מנגנון מיוחד במעלית, המכונה "פיקוד שבת", המאפשר לה לעלות ולהיעצר אוטומטית בכל קומה וקומה כך שכל אדם יוכל להשתמש בה מבלי לחלל את השבת.