הדירה הינה בקומה הראשונה ומאז כניסתי אליה יש בדירה בעיות בצנרת הביוב שמקושרת גם לצינורות ביוב כללים המגיעים מדירות השכנים למעלה.
בעיות הביוב מתבטאות בנזילה לחניה המשותפת של הבנין.
ועד הבית מנסה כבר מספר שנים לפעול כנגד בעלי הבית המשכירים את הדירה על מנת שיפעלו לתיקון הליקוי.
אני הבהרתי לועד הבית כי גם אם יסכימו בעלי הבית לתיקון הם יצטרכו לתאם תיקון איתי ולפצות אותי על מגורים "באתר בניה".
לאחר שועד הבית נואש מלפעול מול בעלי הדירה ולאור העובדה שאחריות הקבלן עומדת לפוג הם החליטו לפעול ישירות כנגדי.
בשבוע שעבר קיבלתי מכתב מאיים מהאגודה לתרבות הדיור בו אני נדרש לדאוג לתיקון הליקוי בדירה ולהודיע לועד הבית על מועד התיקון כדי שאלו יוכלו לפקח עליו. כמו כן נכתב במכתב שאני הוא זה שמונע את התיקון כי אני מסרב לאפשר כניסה לדירה זאת למרות שבעלי הבית מעולם לא פנו אלי בדרישה שכזו. המכתב מציין שכל העלויות הכרוכות בתביעה שתוגש אם לא אפעל בהתאם יחולו עלי.
שאלתי היא איזה תוקף יש למכתב זה?
מה אחריותי לטיפול בבעיה בדירה בתור מי ששוכר את הדירה?
גם אם הייתי שש לתקן את הדירה בעצמי איני יכול לעשות בה דבר ללא הסכמת בעל הדירה ופיקוחו!!! וכך הובהר לי על ידו!!
בהנחה שועד הבית יחל במאבק משפטי נגדי כמה זמן הדבר יקח?
האם בהנחה שאני עוזב את הדירה בתוך כמה חודשים סביר להניח שאני כבר לא יהווה כתובת לתביעה כזו?
האם ועד הבית יוכל להמשיך ולתבוע אותי גם לאחר שכבר לא אגור בבניין בטענה שבגללי לא בוצע תיקון שגורם עוגמת נפש לדיירי הבנין?
בתודה מראש לתשובות ענייניות,
יוסי.
יש לך עצה קצת יותר רצינית?
אם אני מבין נכון אתה שוכר דירה במשך יחסית תקופה ארוכה כבר, שש שנים, כלומר יש להניח שחוזה השכירות מוארך מעת לעת ויש להניח – אולי אני טועה – שבין המשכיר לביניכם נרקמו יחסי היכרות כלשהם, קשר תקין ואף שביעות רצון האחד מן השני ולהיפך – זאת משום שאחרת לא הייתם אתם ממשיכים לשכור או לחלופין הוא להשכיר.
אני מתחיל בכך משום שמעמדך כשוכר ורק כשוכר אכן מאוד רלבנטי לסוגיות שמועלות במכתב.
כל עו"ד שהיית פונה אליו היה ראשית מבקש לעיין בהסכם השכירות שלך – חשוב לקרוא אותו ולראות מה כתוב אם בכלל בסוגיית התיקונים.
אני לא קראיתי את ההסכם כמובן ולכן כל מה שאקבע מכאן ואילך מסתמך רק על מקובלות אך אם ההסכם קובע אחרת הוא גובר.
נהוג ומקובל ששוכר אינו אחראי על תיקוני תשתית בדירה, כלומר על תיקוני צנרת וכד´ ובוודאי כל עוד הוא אינו הגורם לתקלה אלא היא אירעה עקב בלאי סביר.
אם המשכיר אינו מתכחש לאחריותו הרי שכל שנותר הוא הביצוע. על השוכר לאפשר לבצע את התיקון, חרף כל אי הנוחות שתתלווה לכך. סביר בעיני לדרוש שהביצוע יתואם עם השוכר. מאידך השוכר אינו יכול להקשות באופן בלתי סביר על התיאום.
כאשר מדובר בתיקון שמונע משוכר לגור בדירה לפרק זמן כלשהו או בתיקון שיש בו הכבדה ניכרת על המגורים – יש מקום לדרוש מהמשכיר להתחשב בכך, בין ע"י הפחתה זמנית של דמי השכירות ובין בדרך אחרת, שתקבע בהסכמה ואם אין הסכמה תקבע בפורום משפטי כזה או אחר. אולי תעלינה שאלות כגון קיזוז דמי שכירות או פינוי מוקדם ברם כדי לחוות דיעה בעניין צריך יהיה להיכנס לפירטי הפרטים ולא זה הפורום לשם כך.
זאת ועוד: מרגע שהופנה אליך, אישית, מכתב בנדון עליך להשיב. מאוד לא מומלץ להשאיר מכתב כזה ללא מענה. הייתי משיב לאחר היוועצות עם עו"ד או ע"י עו"ד. זה עדיף הגם שאני מודע לכך ששוכר אינו ממהר להוציא הוצאות משפטיות בדירה שהוא עתיד לפנות בעוד מספר חודשים. גם ללא עו"ד צריך לענות.
צריך לערב את המשכיר במקרה שבו הוא "הבעיה" כלומר הוא אינו ממהר לקחת אחריות לביצוע התיקון.
אם יש לו טענות טובות באשר לכך, נניח שהוא טוען שאין הוא אחראי לתיקון עליו לענות בעצמו על המכתב.
מכל מקום אם כל שמדובר הוא בתיאום ביצוע התיקון ומתן אפשרות לבצעו עליך מוטלת החובה לאפשר זאת.
התקנון המצוי קובע כי בעל דירה חייב להרשות שיבוצעו בדירתו העבודות ההכרחיות להחזקתו התקינה של הרכוש המשותף, ולשם כך רשאים חברי הועד או פועלים מטעמם להיכנס לדירתו ולבצע בה עבודות כאמור. בעל דירה שהושכרה ימלא חובה זו ע"י תיאום עם השוכר שלו ושוב חזרנו ליחסים שלך עם המשכיר.
לא הייתה להם כוונה לפנות אלינו בצורה בה נעשה הדבר וכל כוונתם היא שעורך הדין יפעל בצורה ראויה מול בעלי הדירה על מנת לחייב אותם לבצע את התיקון.
באשר ליחסים בינינו לבעלי הדירה פרט לטלפונים בתדירות של פעמיים בשנה לא זכינו לראות אף אחד מהם מיום חתימת החוזה המקורי שהינו סטנדרטי במהותו. החוזה בינינו מוארך בהסכמה בטלפון על בסיס החוזה הישן.
לנו מאוד נוח עם העניין וכל זמן שאנו משלמים שכירות בזמן גם הצד השני מרוצה.
חוסר הטיפול בבעיה מצד בעלי הבית נובע כנראה מאותו חוסר עניין בדירה.