תודה לעו"ד שחל. ועוד שאלה

שמעתי שהדיונים אצל המפקח\ת עלולים להיות קטסטרופלים מבחינת הצדק והועלתה בפנינו ההמלצה להקליט את הדיונים , שאלתי אם כן, האם הקלטה מעין זו מותרת ע"פ חוק? אם כן ,כיצד אפשר להסדיר זאת? שוב, תודה תודה על תשובתך האחרונה. חג שמח ושנה טובה.
30-09-2007 18:28:00
עפר שחל
אופיו של הדיון המשפטי

אני מניח שאין בכוונתך ליידע את המפקח והצדדים בפתיחת הדיון שאת מקליטה את הדיון (שכן אמירה כזו תעורר עליך אנטגוניזם ברור). הנחתי אם כן היא שבכוונתך להקליט את הדיון בלי שאיש ידע.
גם אם פורמלית אין כאן האזנת סתר כהגדרתה בחוק שכן לכאורה ניתן לראות את ההקלטה כמותרת שכן בעל דין הוא צד ל"שיחה" הרי שזה פסול ולא ראוי. זה גם לא יביא תועלת ממשית.

הקלטה לא באמת תעזור.
נניח שיהיה דיון "קטסטרופאלי" – מה תעשו עם ההקלטה?
נניח שתגישו ערעור ותצרפו תמליל של ההקלטה. זה יראה רע. בעל דין שמקליט את המפקח או את ביהמ"ש מצטייר רע מאוד. חוץ מזה ההערות שנאמרות בדיון אינן חלק מפסק הדין וממילא הערעור הוא על פסק הדין. גם אם בהקלטה נשמע מפקח נחרץ או קובע עמדה לכיוון זה או אחר, מביע דיעה או בדומה לכך, משקל הערות אלה אינו מכריע.
יש אולי מקרים קיצוניים בהם ניתן לחשוב על פסילת שופט או מפקח מלדון בתיק. אלה מקרים חריגים ביותר.
לכן מאוד מאוד לא הייתי ממליץ על כיוון כזה.

והערה כללית:
הרבה אנשים שמייצגים עצמם בדיונים משפטיים כולל אצל מפקחים, הם חסרי נסיון בסוג זה של דיונים, והם יוצאים עם תחושה קשה של חוסר צדק וקיפוח.
לא פעם התחושה הזו היא סובייקטיבית בלבד. אין לי כוונה להצדיק או לסנגר על כל מערכת המשפט אבל כדאי לשים דברים בפרופורציה. לא צריך להתרשם מכל הערה של שופט, כולל הערה שנאמרת בכעס או בתוקפנות. מזג שיפוטי הוא דבר חשוב אבל הוא לא חזות הכל.
הדיון לא פעם הולך בכיוון לגמרי לא צפוי, מתדיינים חשים שלא שומעים אותם ושדברים חשובים לדעתם מתקבלים כלא רלבנטיים.
אבל לא פעם זה באמת לא רלבנטי. מי שבוחר לייצג את עצמו כדאי לו שיגיע לדיונים של אחרים, ישב ויקשיב ויתרשם ממקרים אחרים ואז ילמד שצריך להתמקד בעיקר, לקצר, לחדד דברים שלא נכתבו, לא להיכנס לויכוח מיותר ובעיקר לדעת משפטית מה רלבנטי ומה לא.

30-09-2007 22:54:00
ruhama turner
האם דיונים אצל המפקחת מתוקצרים?

30-09-2007 23:00:00
שלמה כהן
שאלה בנושא חשיבות הקלטה

שלום עו"ד שחל

בהרבה ערעורים שקראתי, מציינים השופטים שבערעור
כי הם סומכים על השופט בערכאת קמה כי הם ביצעו
את עבודתם כראוי, והפרוטוקול משקף נאמנה את
שנאמר או נעשה במהלך הדיונים.

בוודאי הינך יודע, שפעמים רבות מאוד אין הדבר כך,
ואז ההקלטה כן יכולה להוכיח את שקשה או אי אפשר
לעשות, למשל ע"י בקשה לתיקון פקוטוקול.

ניתן לבקש בקשה להקלטת הדיון, ובדרך כלל היא נענית בחיוב.

האם במקרה זה ההקלטה לא תוכל להוכיח את צדקת הטוען
בערעור, ולסתור טענת אמינות הפרוטוקול ?

האם ההקלטה לא יכולה לגרום לדיונים להיות יותר צמודים לתקנות?

לסיום, אני דווקא חושב שרגשות סובייקטיביות כן משקפות
את הנעשה בדיונים ונטיית השופט.

בתודה ובכבוד רב
שלמה

01-10-2007 16:17:00
עפר שחל
הקלטת דיונים ובכלל פרוטוקול דיון

אני רואה שהנושא מעניין אז נרחיב מעט:

ראשית – בהסכמה – יש דיונים רבים שמוקלטים. לעיתים גם ביוזמת השופט ולא רק לבקשת הצדדים, בעיקר בשלב ההוכחות, כלומר חקירות העדים.
זה מצויין, זה חוסך זמן הקלדה, מייעל את הדיון וכמובן מייצר פרוטוקול אמין (אבל ארוך…). החסרון: זה עולה כסף והצדדים משלמים.

לגבי דיונים שאינם מוקלטים: יש בכל דיון כמעט הקלדה או ניהול רישום של פרוטוקול (ידני).
בדיונים מקדמיים חלק גדול מהדיון מתנהל ללא רישום צמוד של כל מלה ונרשם אח"כ פרוטוקול קצר רק של עיקרי הדברים וההחלטות, בד"כ בהנחיית השופט.
זה בדיוק הזמן לעקוב ולדרוש, במקום, להוסיף משפט או לגרוע. זה לא בושה להזכיר לשופט לרשום הערה כלשהי.

בדיונים ארוכים שמוקלדים, מקבלים הצדדים את הפרוטוקול והם יכולים לאחר מכן לבקש בכתב לתקנו.

זה נכון, ששופטים לא אוהבים שיתערבו להם בניהול הפרוטוקול אבל אחד מתפקידי עוה"ד או בעלי הדין (כשאין הם מיוצגים) הוא לעמוד על הזכות לעיין או לתקן את הפרוטוקול ואם ההערות מהותיות וענייניות זה לרוב אפשרי. זו אחת מאמנויות היצוג המשפטי וסודת המקצוע – להיות מנומס אך נחרץ.
יש שופטים שאצלם הפרוטוקול מתנהל כראוי, הם עוקבים אחרי הקלדנית וכל הזמן ערים לרישום. יש גם שופטים – למשל השופט אצלו עשיתי התמחות לפני כמעט 20 שנה – שמציבים מתמחה מול המסך וגם הוא עוסק בזמן אמיתי או בדיעבד בתיקון הפרוטוקול.

כדאי אגב לדבר לאט בבית משפט, בין כאשר אתה טוען ובין כאשר אתה חוקר או נחקר. הכל כדי להקל על הרישום.

כמו כן חשוב לעשות אבחנה בין דיון ע"פ לא פורמלי שאין לו זכר בפרוטוקול לבין רישום עדות או חקירה.

ולבסוף אני חוזר על מה שאמרתי קודם לכן: צד לא מיוצג הרבה פעמים בטוח שכל מה שהוא אומר הוא חשוב, רלבנטי וראוי לרישום, ואין זה כך.

שירות אישי לוועדי בתים - איתור בעלי מקצוע

המוקד לדייר של פורטל בית משותף דואג שבעלי מקצוע הוגנים ומקצועיים יתנו לך שירות.
מלא את הטופס או לחץ לשליחת הודעת ווצאפ 

    דיונים נוספים:

    בבניין קיימים מעל ל-5 דיירים החייבים מיסי ועד, האם ניתן לתבוע את כולם בתביעה אחת או יש לתבוע אינדבידואלי, אם כן כיצד זה ניתן לבצוע...

    הדייר בדירה שמעלי ערך שיפוצים בדירתו שכתוצאה מהם נגרם נזק לצנרת המשותפת, אחת הדירות בבניין הוצפה ונגרם לה נזק רב. האם העובדה שהנזק נגרם לצנרת...

    בבית משותף, הוחלט לפני 20 שנה שכל דירה תשלם סכום זהה לוועד הבית. לפני כשנה הורחבו רוב הדירות. בעלי הדירות שלא הורחבו דורשים לשלם ע"פ...

    שלום, אני מחפש קובץ של "הקם ועד שכונה – למתחילים" האם קיים משהו בסגנון? האם יש מדריך להקמת ועד שכונתי? אני לא יודע לאיפה לפנות...

    מזה כ-10 שנים אני גר בבית משותף (12 דיירים) אשר לא מגודר מכיוון דרום (קיימת אפשרות שהיתה גדר לפני שהגעתי). חלק מהדיירים רוצים לבנות גדר...

    אני גר בבית משותף בו לכל דייר יש חנייה ספציפית פרטית שלא רשומה בטאבו (קומת עמודים), זאת עפי הסכם ישן מאוד בין הדיירים (לפני יותר...

    לעו"ד עפר שחל שלום, אנא ראה את שאלתי ואת תשובת האגודה לתרבות הדיור: השאלה: היכן מעוגנת בחוק זכותו של דייר המשלם מיסי ועד בית, לקבל...

    לעו"ד עפר שחל שלום בכל ארגון, כאשר יש סיבה לחשוב כי ענייני הכספים אינם מתנהלים כשורה עולה שאלת הביקורת. בחינה מעמיקה של דו"ח כספי לא...

    רציתי לדעת האם ישנה דרך חוקית להתנגד לשיפוצי הבית על ידי אביו של ועד הבית תמורת סכומים כפולים מאלה המוצעים על ידי דיירים אחרים או...

    בוקר טוב עו´ד שלח קראתי שכבר דנתם בנושא כאוב זה אך לצערי אני חדשה בפורום לכן אבקש לשאול אותך מה החוק אומר לגבי הכספים שהוועד...

    שירות אישי לוועדי בתים!
    איתור בעלי מקצוע

    המוקד לדייר של פורטל בית משותף דואג שבעלי מקצוע הוגנים ומקצועיים יתנו לך שירות. מלא את הטופס או לחץ לשליחת הודעת ווצאפ

    המוקד לדייר של פורטל בית משותף דואג שבעלי מקצוע הוגנים ומקצועיים יתנו לך שירות. מלא את הטופס או לחץ לשליחת הודעת ווצאפ:

      ועד בית, קבל במתנה את המדריך המלא לניהול ועד בית אשר יהפוך את ניהול הבית המשותף לחוויה מהנה ופשוטה ויחסוך לך זמן רב ועלויות בתחזוקת הבניין!

      ועד בית, קבל במתנה את המדריך המלא לשיפוץ בניינים אשר יחסוך לך אלפי שקלים בשיפוץ בניין המגורים!

      קטגוריות עסקים

      אדריכלות
      איטום גגות
      אינטרקום
      אינסטלציה
      ארונות מתכת
      בדק בית
      ביטוח ועד בית
      בישום בניין
      גביית ועד בית
      גגות סולאריים לייצור חשמל
      גז
      גינון ועיצוב גינות
      גנרטורים
      דלתות כניסה לבניין
      דפיברילטור
      הדברה
      הנדימן
      הרחקת יונים
      התחדשות עירונית
      חברות ניהול בתים משותפים
      חברות ניקיון בתים משותפים
      חיטוי מאגרי מים
      חשמל
      כיבוי אש
      מיגון תא מעלית
      מימון תביעות משפטיות
      מכולות אוטומטיות
      מנעולן
      מעליות
      מערכות Wi-Fi
      מערכות אזעקה / מצלמות
      מערכות סולאריות
      משאבות מים
      סימוני חניות
      עורכי דין / נוטוריונים
      עיצוב לובי וחדר מדרגות
      עמדות טעינה חשמליות
      פוליש
      פיקוח ובניה
      צביעת חדרי מדרגות
      קבלני שיפוצים לבתים משותפים
      קונסטרוקטור
      שיפוץ מבנים
      שיפוצים בסנפלינג
      שערים ומחסומים
      תיבות דואר

      וועדי בתים ודיירים

      הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הגדולה בישראל הנותנת מענה לבעיות הדיור בבית המשותף!!!

      להצטרפות לחצו על התמונה או על הכפתור ושלחו בקשת הצטרפות בדף הקבוצה

      דילוג לתוכן