אני גר בבניין משותף וישנם מספר דתים שלא מעוניינים לשלם את החלק היחסי בתשלום ועד הבית עבור הגנן וזאת מכיוון שהשנה היא שנת שמיטה?
האם זה חוקי?
בברכה
שי טבת
אין לכך בסיס וגם לא הצדקה להפלות לטובה דייר אחד על פני משנהו.
בהכנה נכונה של הגינה היו יכולים לפתור את כל העניינים. עכשיו קצת מאוחר אך עם רצון טוב משני הצדדים ניתן להגיע להבנה מוסכמת.
אשמח לעמוד לעזרתכם.
רוב הפתרונות ההלכתיים שקראתי [ובכלל זה מה שהם מבקשים] אינם מועילים שכן הם מתעלמים מהמשמעויות של חוק המקרקעין הקובע את הבעלות הבילתי מסויימת על השטחים המשותפים.
כמו כן, הם ישלמו את חלקם עבור השימוש במעלית של הדיירים החילוניים בימי שבת וחג.
ובנוסף, הם ישלמו את חלקם עבור תאורת חדר המדרגות בימי שבת וחג, שתופעל על ידי הדיירים החילוניים.
ועל כך הורה הרמב"ם – במשנה תורה – כלהלן:
"חצר השותפין כל אחד מהן כופה את חברו לעשות לה בית שער ודלת, וכן כל הדברים שהחצר צריכה להם צורך גדול, או דברים שנהגו בני המדינה לעשותם"
דברים שנהגו בני המדינה לעשותם, חייבים לשלם עבורם גם אם אותם שומרי שבת ושמיטה לא עושים אותם אישית.
הם עדיין יהיו בעלים של הגינה.
לכן הדרך לפתור את הבעיה היא ללכת, מתוך רצון שכנות טוב, לקראתם באופן הטיפול בגינה שאפשר שיעשה תוך שמירת הלכות שמיטה.
גינה לא צריכה להיות מוזנחת בשמיטה. אין שום הצדקה הלכתית לכך.
גם אין כל בעיה להעסיק גנן אם הוא עובד בגינה על פי כללי ההלכה ! [כפי שאין כל בעיה שאדם יעבוד וישמור על גינתו הנאה במהלך שנת השמיטה וזאת על פי כללי ההלכה אותם יש ללמוד.] כך למשל כיסוח דשא מותר כאשר הדשא צומח לגובה ומתמלא בעשבים. הכיסוח צריך להיות כזה המיישר [בלבד] את גובה הדשא בלי לכסח לעומק [מכסחת מכוונת גבוהה]. לצורך כך חייבים(!) גנן מקצועי היודע את מלאכתו !
הבעיה והקושי הם כאשר הגנן עושה פעולות האסורות [כגון; שתילת צמחים חדשים].
השואלת דיברה רק על הפן הכספי – של אי תשלום מצד כמה דיירים דתיים – זאת ותו לא.
כיוון שכך, עבודת הגנן החילוני תמשיך כסדרה בשנת השמיטה ללא שינוי כבימים ימימה, והוא יוסיף וישתול צמחים חדשים, ואף יחליף את הצמחים החד-שנתיים שנבלו בצמחים חד-שנתיים חדשים, כפי שנהוג שם מאז קום המדינה.
במצב זה, יש לנושא תשלום חשבון המים משמעות רבה ורלוונטיות מפליגה.
כיוון שאותם שכנים דתיים לא רוצים לעשות כפייה דתית, וגם אין סיכוי שהיא תתקבל, לא הציעו שיבוא גנן חרדי שיעשה גינון על פי שולחן ערוך, כהצעתך.
אתמהה.
כלל לא הזכרתי נושא זה.
למעשה לא הזכרתי כלל החלפת גנן אלא דיברתי דווקא על הצורך בגנן מקצועי [ללא קשר לדתו].
[אך לצערי את ממשיכה לטעון שאני כותב דברים שכלל לא כתבתי!! וטוען טענות שכלל לא כיוונתי אליהם !! וחבל ].
לא כתבתי גם שהוא לא ישתול אלא מיקדתי את הבעיה בתחום עבודות ספציפי, שהשקיית הגינה [כלומר, שימוש במים שאת הזכרת כבעיה !!] אינה אחת מהן!
ובנוסף לא כתבתי שהגנן חייב לעשות את העבודות על פי השו"ע [אגב, בשו"ע אין הלכות שמיטה…. כך שהוא לא יכול לעבוד לפי השו"ע….. (אבל זה רק להשלמת ההשכלה)].
מה שכתבתי הוא שאפשר(!) לשמור הלכות שמיטה ולתחזק גינה יפה ומטופחת! – אם רוצים.
אופן עבודת הגנן בשמיטה, ייקבע על ידי בעלי הדירות. אם הם יהיו מוכנים להתחשב מתוך רצון טוב(!) בשכניהם הדתיים הרי שכך יעשה [וממילא לא ישתלו צמחים חדשים בשנה זו]. אני מזכיר לך שאת אופן הניהול של הרכוש המשותף קובעים בעלי הדירות ולא שום מנהג מאז קום המדינה.
כל מה שענית לה, לא קשור בכלל לפן הכספי.
וזו בעיה גדולה בהבנת הנקרא !!!
אתה גם משתמש בלוליינות מילולית – במקום גנן חרדי אתה אומר גנן "מקצועי". כאשר במה שכתבת אין שום "מקצוענות".
אתה גם משתמש במילים "התחשבות" ו-"רצון טוב" כדי להסוות מעבר מאורח חיים חילוני לאורח חיים חרדי.
ולמה להתחשב רק בדתיים? ומה עם החד-הוריות? ובמקבלי קצבאות? ועולים מאתיופיה? ופנסיונרים? וקשישים? וחולים? והיכן בדיוק הדתיים "מתחשבים" בחילונים?
מי שרוצה לקיים פולחן דתי שיגור בשכונות חרדיות או בישובים חרדיים, ושלא יבקש "התחשבות" חד צדדית.
הכפיה הדתית בבית המשותף עברה כל גבול.
החל מבניית סוכות ברכוש המשותף, עבור דרך תאורת שבת בחדר המדרגות, וכלה בהסבת מעליות למעליות שבת.
מגורים בבית משותף אינם רק חוק אלא גם רצון טוב והתחשבות בדברים שהחוק לא מחייב.
לא היה צורך שאענה על הפן הכספי שכן עו"ד שחל כבר ענה על זה. עם זאת הערתי כמה הערות ובין היתר שמה שהם מבקשים ממילא אינו מועיל גם על פי ההלכה. מאידך, שישנה אפשרות לקיים גינה תוך שמירה על הלכות שמיטה.
לא הטפתי לכך
לא דיברתי על גנן חרדי בשום מקום [ולמיטב ידעתי אין בכלל דבר כזה…]
לא הטפתי למעבר לאורח חיים חרדי.
אדרבה, הוכיחי לכולם כאן היכן כתבי והטפתי ל"מעבר מאורח חיים חילוני לאורח חיים חרדי".
בכלל לא התייחסתי לנושא !! מהיכן המצאת את זה?? – הלוליינות כאן היא שלך, לא שלי. ישפטו הגולשים !!
אכן דיברתי על גנן מקצועי.
גנן מבצע את עבודתו בהתאם להנחיות שהוא מקבל מוועד הבית. הוא צריך לעשות מה שיגידו לו תוך השמעת דעתו המקצועית. אם אומרים לו ´תעקור את הורד הזה´ אז זה מה שהוא צריך לעשות גם אם לדעתו הוורד יפה.
ואם אומרים לו לכסח את הדשא בדרגה הכי גבוה של המכסחת, אז זה מה שהוא צריך לעשות.
איך כל זה קשור להיותו חרדי או חילוני? לדינה פתרונים……
אלא מה, שמה שמקפיץ אותך הוא "הכפיה הדתית בבית משותף שעברה כל גבול". אף אם זה נכון אין לזה כל קשר למה שאני כתבתי ובטח לא לרוח דברי אותם הוצאת מהקשרם ברוח הנבואה שחלה עלייך.
יש משהו שמקפיץ אותך ואת ממהרת להשתלח סתם כך ללא כל הצדקה.
לכבודך כדאי שתחדלי מכך. זה פשוט לא מוסיף לך כבוד כאן בפורום.
אגב, כל הדברים שהזכרת [סוכות, חשמל ומעליות שבת] הינם דברים המותרים על פי החוק, כך שאיני מבין על מה את מלינה.
את מתנגדת לחוק ?????
ואם אין לך מה לומר בנושא אל תעשי את זה.
עד לתגובות שלך, הגבתי פה 2 תגובות שהיו ענייניות לגמרי. את באת ולקחת אותם למחוזות הדימיוניים שחפצת בהם
תוך שאת שמה בפי דברים שכלל לא עלו על ליבי [כמו למנות גנן חרדי במקום חילוני ושאר שטויות שכתבת] ואז גם תקפת אותי על הדברים שלא אמרתי.
ואת עוד מדברת על הולכת שולל.
לא היה בכל מה שכתבתי לעיל שום דבר שלילי או ערמומי או פתלתל או בעל לוליינות מילולית, כפי שאת מנסה לנכס לי. היו אמירות ישרות וברורות – ולאו דווקא לצידם ולטובתם של אלו הרוצים לשמור שמיטה ולא לשלם לגנן. קראי שוב ודברי ותראי שכך הוא.
שניכם נשמעים כמו עילויים בתורה…..
|a@| |c@|
תודה שנה טובה וגמר חתימה טובה
|K@|