יש לי שני נושאים:
1. אנחנו גרים בפרויקט בן שלושה בניינים, סה"כ 50 דירות.
לשלושת הבניינים חניון משותף וחדרי מערכות משותפים. נכון להיום ועד בית אחד לשלוש הבניינים.
הבניין שלנו בן 8 דיירים רוצה להפרד מהשניים האחרים. האם זה אפשרי? אם כן, איך להתחיל.
2. השאלה השנייה נוגעת לי באופן אישי. אנחנו גרים בדירת גן עם מרתף. נכון להיום ההחלטה על תשלום מיסי הועד הינה לפי גודל הבית (מטרים מרובעים). הסכום שאנחנו משלמים הינו שערורייתי כ – 800 ש"ח לחודש. אני יודעת שמבחינת הועד זה חוקי אבל גובה הסכום הוא עצום בהתחשב בעובדה שאין בבניין לא חדר כושר, לא שוער ולא בריכה.
רציתי לדעת אם יש דרך להתמודד עם הנושא חוץ מרצון טוב של שאר הדיירים. בנוסף, אם אני מבקשת לדעת אם התשלום עבור הוצאות הועד היחסיות הינו רק עבור ההוצאות האחזקה השוטפות. במקרה שכן, האם הוצאות כמו בדק בית והוצאות חד פעמיות צריכות להיות מחולקות שווה בשווה בין הדיירים?
אם כן, האם אני יכולה לדרוש לראות את החלוקה של הנושאים?
תודה,
לגבי השאלה שנייה.
גובה מיסי הועד נקבע ע"י אסיפת הדיירים השנתית. על הגיזברות להציג חישוב של העלויות הצפויות בהתאם להוצאות ולהוסיף כ10-20% לטובת הוצאות בילתי צפויות. לאחר שמחשבים את הסכום הכולל הנדרש, מחלקים אותו בין הדירות השונות בהתאם לגודלן (כך על פי התקנון המצוי שהינו בררת המחדל של החוק).
המחיר שאתם משלמים ניראה גדול מעבר לכל פרופורציה גם אם יש לכם דירה גדולה יותר מאשר אחרים.
לכן:
1. לבדוק אם באמת הוחלט על המס כנדרש והוצג בפני בעלי הדירות תחזית הוצאות שנתית.
2. לבקש לראות את ספרי החשבונות של הבניין ולבדוק הכנסות מול הוצאות. חלה חובה על הגיזברות להראות את ספרי החשבונות לכל בעל דירה הדורש זאת.
באשר לשאר ההוצאות אף הן מחושבות לפי אותו המפתח שבו מחולקת העלות של ועד הבית.
ואף פה כדאי לראות שההתנהלות היא תקינה ושמקבלים כמה הצעות מחיר ומי שמחליט על איזו הצעה הולכים זו אסיפת הדיירים ולא הוועד ושהוועד מקבל חשבוניות על כל הוצאה.
שינוי המפתח של החלוקה לחלוקה שווה הינה דרך הסכמה באסיפת הדיירים. ישנה מחלוקת איזה רוב צריך 2/3 או רוב מוחלט. הסכמה כזו צריכה להירשם כתקנון מוסכם ברישומי הבניין בטאבו.
לשאלתך השניה, אזי הועד לא יכול לקבוע חלוקת תשלומים עפ"י הנראה לו, מאחר ועל מנת לקבוע זאת, יש צורך לשנות את התקנון המצוי, לתקנון אשר על כל הדיירים לקבל ולאשר אותו, דהיינו אין בסמכות הועד לקבל החלטות כפי שנענית במענה הקודם.
חדרי מערכות משותפים – האם רק החדר מערכות משותף ( המבנה ) או המערכת עצמה קרי מערכת חימום מים וכו"ב ?
אגב 800 ש"ח יש לכם בריכה במתחם ? ((-:
חדר המערכות עם הגנרטור והכל נמצא בבניין שלנו.
אם את/ה אומרים שחניון משותף זו לא בעיה אז איך מתבצעת החלוקה בין הבניינים לצורכי תשלום של חניון משותף אם נפרדים?
חניה – מחלקים את ההוצאות ( תחזוקה ומעט חשמל לשער) באופן יחסי בין הבניינים לפי כמות המכוניות . פשוט לא ?
אבל לאחרונה הבנתי שכל הקשור בענייני בית משותף לא פשוט.
לכן, אשמח לשמוע חוות דעת מקצועית.