היננו דיירים בבניין 8 קומות עם ועד בית משותף, בקומה הראשונה. בקומת הקרקע, קיים מקלט. בשל בעיה של נזילת מים למקלט והצפה, נעשתה החלפת צנרת במקלט. הועיל ולמרות החלפת הצנרת המשיכה נזילת המים לתוך המקלט, החל ועד הבית לעשות בדיקה של ארון המים החיצוני בכל קומה ע"י אינסטלאטורים. בבדיקת ולפי הערכתם קיימם נזילה בקומה הראשונה. תחילה חשבו של הנזילה של דיירים מדירה 2, וכעת הם סבורים כי הנזילה נמצאת בדירתנו דירה 3.
במשך מס´ ימים פנו אלינו חבריי ועד הבית בבקשה חוזרת ונשנת לזמן אינסטלאטור לביתנו בטענה כי קיימת בעיה בצנרת-פיצוץ. אציין כי הועד בשבוע האחרון נוקש על דלתנו יום-יום ואף לעיתים מס´ פעמים ביום. לדבריי חבריי הועד לפי בדיקת 2 אינסטלאטורים של השעון בארון החיצוני של הדירה אובחן פיצוץ של צנרת בדירתנו. נענו לבקשת הועד וזימנו אינסטלאטור מטעם הביטוח. האינסטלאטור מצא כי אין בעיית צנרת בביתנו, עבור שירותו נאלצו לשלם 50 ₪. על אף בדיקת האינסטלאטור חבריי הועד חזרו וטענו כי קיימת בעיית צנרת ביתנו, וכי יש לעשות בדיקה מקיפה ולהוציא לבנים מהרצפה ולבדוק שוב. לדבריהם בשל מוצאנו האתיופי האינסטלאטורים לבטח ניצלו את בורותינו, בכדי לעשות בדיקה חפיפניקית. בלשונם "אמרו בגלל שאתם אתיופים תאם לא מבינים כלום. אז סתם לא בדקו. ככה זה ביטוח משלמים משלמים והם לא רוצים להוציא כסף". חבריי הועד הוסיפו ואמרו כי זה מקרה דחוף שיש לטפלו במידי, אחרת תהיה סגירה של ברז המים לביתנו. משלא נותרו לנו ברירה ובקשות הועד חזרו ונשינו, נאלצנו לזמן אינסטלאטור בפעם השנייה לביתנו. אציין כי לא היה מדובר באותו האינסטלטור. בבדיקת האינסטלאטור השנייה בתאריך 27.06.2012 הייתה נוכחת חברת ועד הבית (טובה). בבדיקה ראשונית אותו אינסטלאטור טען כי לא קיימת בעיה עם הצנרת. חברת ועד הבית הטיחה בו בדברים ואמרה כי הוא עצלן שאינו מוכן לעבוד וממהר לחברתו בבית, מכיוון שהיה בשיחה טלפונית באותה העת. בנוסף האינסטלאטור דיבר טלפונית עם ועד בית נוסף שצעק והתריע כי קיימת בעיה וודאית עם הצנרת וכי יש להוציא לבנים ולבדוק. לדבריי האינסטלאטור אין צורך בפתיחת הלבנים לשם איבחון בעיית הצנרת ופתיחת הלבנים, תוביל חיוב שלא לצורך את הדיירים. בשל הלחץ שהופעל עלינו בטענה " כי קיימת בעיה ודאית בצנרת בביתנו" הוחלט להוציא מס´ לבנים לבדיקת הצנרת. בשל התעקשותם של הועד הוחלט להוציא לבנים באזור שלדעתם עובר צנרת הבית, על אף שהאינסטלאטור קבע כי הוא מכיר את בניית הבתים הזו וצנרת מים לא עוברת בשטח זה. מיותר לציין כי לא נימצא צנרת באזור המבוקש. לבקשת הועד נפתחו עוד כמה לבנים במוקד נוסף ששם עוברת הצנרת, בכדי לבדוק קיימות או אי-קיימות בעיית הצנרת. אף בבדיקה זו לא הוכח כי קיימת בעיית צנרת, עבור בדיקה זו שילמנו 100 ₪. לדעת האינסטלאטור, הבעיה הינה חיצונית בברז בארון המים בכניסה לביתנו ויש לטפל תחילה בבעיה זו, ואם לאחר 24 שעות עדיין קיימת נזילה, לפנות שוב לביטוח לזמן אינסטלאטור נוסף. באותה העת נמסר לנו מחברת הועד (טובה) כי היא תדאג לכך שלמחרת בבוקר בין 8:00 ל-9:00 ידאגו ללבנים וריצוף הרצפה בביתנו ע"י האינסטלאטורים שלהם שבאים לבדיקה חוזרת.
כרגע בסלון ביתנו ובכניסה ליד הדלת. ישנם מס ´ בלטות חסרות, חולות ולבנים שבורות. הועד לא קיים את ההבטחתו, כאמור לריצוף הבלטות החסרות. פרט לעבודה שזה מסכן שהותינו בבית, וזהו בית עם ילדים קטנים. בל נישכח את העובדה כי הוצאנו משאבים כספיים. 150 ₪ על אינסטלאטור ועוד קניית לבנים וריצוף שטרם טופל.
היום בתאריך 29.06.2012 נקשו על סף דלתנו שניים מדיירי הבניין. הדיירים פנו אילנו באותה טענה כי קיימת בעיית אינסטלציה בביתנו וכי יש לזמן אינסטלאטור באופן דחוף לתקנו. משהוסבר להם כי הוזמנו שני אנשיי מקצוע לבדוק את הבית ולא קיימת בעיה, נדמה היה כי המידע נפל על אוזניים ערלות, הם פשוט לא היו מעוניינים לשמוע ורק להשמיע. במהלך הויכוח הסוער שבו איש מדייר הבית לא ניסה להאזין לדיברנו ורק להטיח. הם נכנסו לתוך ביתנו עשו סיור בבית ואבחנו כי הבית זקוק לאינסטלציה וכל האינסטלציה בבית "דפוקה" וכך האינסטלאטורים שזימנו. האישה סיפה כי הדייר הינו בעל ההשכלה גבוהה ואף היא ולכן הם יודעם על מה מדובר. בתגובה נענתי כי אין זה אומר כי השכלה גבוהה מקנה לך ידע באינסטלציה וגם אני בעלת השכלה גבוהה (אחות מוסמכת עם תואר מאוניברסיטת תל-אביב), תגבותה הייתה "אויי.. באמת". משהתפלאתי לתגובתה ואמרתי " קשה לך להאמין שלאתיופים יש השכלה גבוה", היא הגיבה בזלזול וסובבה גבה בכדי לא לשמוע. מיותר לציין כי במהלך שהותם הם פנו אילנו בזלזול והשתמשו במילים כמו "שתקי" ו-"סתמו את הפה" וכדו´.
התחושה היא שהחבל כרוח סביב צווארנו והוא רק מתהדק ומתהדק. חבריי הועד התאגדו מולנו ומטרידים אותנו. עייפנו כבר, מרגישים מושפלים ומתוסכלים. חנקו אותנו, עשקו אותנו ואנסו אותנו. איננו יודעים כיצד לנהוג.
בתודה מראש
דירה 3
אנו כאן נשתדל לעזור ככל הניתן.
ראשית אני רוצה לציין בפנייך שאתם לא אמורים לשלם על כל הבדיקות והתיקונים!
מכיוון שהסיבה לכל הסדיקות והרמת הבלטות הייתה תקלה ברכוש המשותף הרי שהאחריות על כל זה היא על וועד הבית.
אני מצרף כאן את סעיפי החוק הרלוונטים ואני מצרף הסבר מפורט כדי שתוכלו להיצגו בפני וועד הבית:
בחוק המקרקעין יש תוספת לסעיף 64 לחוק. תוספת זו היא למעשה התקנון המצוי. התקנון המצוי חל באופן אוטומטי על כל בניין משותף כל עוד לא החליטו בעלי הדירות לקבוע תקנון מוסכם שקובע אחרת. ברוב הבתים במדינת ישראל חל התקנון המצוי.
בסעיף 4 בתקנון המצוי כתוב כך:
. (א) בעל דירה חייב להרשות שיבוצעו בדירתו העבודות ההכרחיות להחזקתו התקינה של הרכוש המשותף, ולתכלית זו רשאים חברי הנציגות ובני אדם הפועלים בשמה להיכנס לדירתו ולבצע בה עבודות כאמור.
(ב) פגעו העבודות האמורות בדירה, חייבים בעלי כל הדירות להשתתף בהוצאות החזרת המצב לקדמותו בשיעור שבו הם משתתפים בהוצאות החזקת הרכוש המשותף.
סעיף ב קובע במפורש שאם העבודות [כמו זו שעשו אצלכם] פגעו בדירה שלכם, הרי שחובת התיקון היא על כל הדיירים [כלומר דרך קופת הוועד] – ולא עליכם !!!
לכן, עליכם לחזור לוועד ולדרוש באופן חד משמעי;
1. שיתקנו את המצב באופן מיידי.
2. שיחזירו לכם את הכספים שהוצאתם לשווא. [לעניין זה הראו לו את האמור בחוק. במידה ולא יסכימו לשלם, שווא לשקול לגשת לתביעה בפני המפקח על המקרקעין. אמנם הסכום אינו כה גבוה אך יש פה עניין עקרוני ואם אתם תעמדו על שלכם ילמדו לכבד אתכם להבא.]
3. שיפסיקו להטריד אתכם [וגם על כך שווא לבדוק היבטים חוקיים שאיני בקי בהם].
גם לגבי המילים הגסות (שתקי, תסתמי וכו´) אני לא יודע אבל שווא לבדוק אם ניתן לתבוע על כך.
בכל אופן כדאי מאוד להתחיל להקליט את כל השיחות שלכם איתם.
אסור לאף אחד להיכנס לבית שלכם ללא רשותכם. אל תרשו לאף אחד להיכנס!
פרט שעדיין לא שאלתי היא האם הבית שלכם או שאתם שוכרים?
עימדו על זכותכם!
דירשו לקבל יחס נכון והוגן!
זיקפו ראש ואל תיפלו ברוחכם!
אנחנו איתכם!
[הערה:
אל תחשבו שמיד כשתפנו אליהם תקבלו את הכסף. זה בטח לא יקרה, אבל הם (הוועד והדיירים) ילמדו לא להתחיל אתכם, יבינו שיש לכם עמדה והבנה, ולבסוף אני מניח שתקבלו גם את הכסף.
זה לא קשור לצבע עורכם אלא להתנהלות של וועדי בתים במקומות רבים.
היו סבלניים כיאה למידות האציליות של עדתכם ובסוף תראו איך שתצאו וידכם על העליונה!].
שבת שלום !
בעניין שאלתך לגבי הבית , רכשנו אותו מ"עמידר" לפני מספר שנים.
דבר אחד שארצה לדעת זה במידה ויתברר שאכן הבעיה היא אצלנו בצינורותוחברת הביטוח אכן לא בדקה כראוי את האינסטלציה , כיצד עלינו לנהוג ?
לצערי זו תופעה ידוע שאנשים מקבלים כסף כל עוד הם לא מוצאים בעיה. כך גם בוועדות לקביעת אחוזי נכות לחיילים. מי שייתן יותר מידי יעוף מהוועדה [שמעתי מגורם מוסמך].
לכן, למעשה היה רצוי שוועד הבית יזמין בתיאום איתכם אינסטלטור פרטי שייתן חוות דעת בכתב(!) לשני הצדדים.
2. כמו כל הדברים בבית משותף אף הצנרת בבניין משויכת לאחת משתי קבוצות;
א. צנרת פרטית
ב. צנרת משותפת
הגדרת צנרת משותפת היא צנרת המשמשת ליותר מדירה אחת.
חשוב להבין שאין זה משנה היכן עוברת הצנרת אלא רק ההיבט התפקודי שלה; יכולה להיות צנרת פרטית שעוברת בשטח המשותף ויכולה להיות צנרת משותפת שעוברת בתוך בית פרטי.
לכן:
3. גם אם ימצאו אצלכם בדירה נזילה, עדיין יש לבדוק למי שייכת הצנרת. [וחשוב להגדיר זאת לאינסטלטור מראש!].
4. בעל הצנרת התקולה הוא זה שישלם את כל הנזק. כלומר, אם תתגלה נזילה בצנרת פרטית שלכם הרי שהאחריות היא עליכם ואתם צריכים לשאת בתשלום.
ואילו אם תתגלה נזילה אצלכם בבית אך הצנרת היא משותפת הרי שאחריות התשלום היא על כלל בעלי הדירות.
אני שב ומזכיר שמי שצריך להזמין את האינסטלטור [וגם לשלם לו בהתחלה] זה הוועד. הוא זה שמטפל בתקלה ברכוש המשותף ועד שלא הוכיח אצל מי התקלה הוא לא רשאי לגבות או לדרוש לשאת בהוצאות.
לגבי תיקון המרצפות שהורמו לשווא:
1. אולי כדאי לחכות עד שיעשו בדיקה נוספת?
2. בכל מקרה על הוועד לתקן זאת על חשבונו(!!) באופן מיידי!
במידה ולא יעשה זאת תוצואו לו מכתב רשום שעליו לתקן במיידי! ובלא דחייה של יום נוסף, את הנזק שנעשה לבית.
תציינו שבמידה ולא יעשו זאת במידי כנדרש, תמצאו לנכון להביא בעל מקצוע מטעמכם ויהיה עליהם לשאת בעלות התיקון.
אל תתנו לאף חצוף להיכנס לבית שלכם.
גם לוועד אסור להיכנס בלא אישורכם. אבל כדאי שתרשו לו ללוות את האינסטלטור בזמן העבודה.
את הדיירים תנפנפו ממכם ואם יציקו תגידו להם שתגישו נגדם תלונה על הצקות. אם יש אצלכם שוטר קהילתי כדאי לשקול לערב אותו שיעצור את ההתנהגות הזאת. אמנם על פי רוב המשטרע לא עושה הרבה [ואני מאוד מאוד לא מחזיק מהם] אבל לעיתים התערבות של שוטר כזה עושה קצת סדר בבניין.
שבת שלום ומבורך.
ואם תתכוננו לכך ותהיו מודעים לכך, ולא תקחו את זה אישי – יהיה לכם קל יותר.
המוטו הוא: "ספיציפי, עקבי וסבלני".
לא להתלהם מול אף אחד אבל לעמוד על שלך בעיקביות ובתוקף.
בסוף מצליחים!
רוב האינסטלטורים אין להם את המכשירים האלו. הם לא צריכים אותם בשביל העבודות שהם מקבלים ולכן לא משקיעים לקנות את זה.
אכן, טוב יעשה וועד הבית אם יביא בעל מקצוע שיש לו מכשיר כזה לאיתור נזילות דרך הקירות. זה אמנם עולה כסף אך בסוף יוצא יותר זול.