לפני כמה חודשים רכשתי דירה בקומה 1 בבנין משותף בו ועד הבית הוא חברת אחזקה. עתה יש לי רטיבות בתקרת חדר השינה כתוצאה מבעיה באיטום של רצפת מסתור הכביסה של הדירה שמעלי. עד כמה שאני יודעת החלק הזה בדירה נחשב לקיר חיצוני או גג ולכן אחריות האיטום שלו היא על ועד הבית. לא נראה לי שאטמו את המקום הזה מאז בניית הבית (12 שנים). פניתי לחברת האחזקה והם מפנים אותי לקבלן או לזה שמכר לי את הדירה. האדם שמכר לי את הדירה ציין שהייתה בעיה ושהוא טיפל בה במסגרת שיפוץ שערך לדירה. הם לא ציינו שלא טיפלו בחלק ששייך לקומה מעל אלא רק בקירות חיצוניים. מה לעשות? למי אני אמורה לפנות? הרי אחריות של הקבלן מזמן לא קיימת. קניתי את הדירה בהרבה כסף בגלל השיפוץ שעשו בה. האם אני צריכה לתבוע את זה שמכר לי? האם לא ועד הבית אמור לטפל באיטום החלק הזה במסתור הכביסה של השכן? האם השכן צריך לטפל בזה?
(אפשר להזמין באינטרנט)
כדאי לתעד כל נתון,לצלם, להביא נציג הועד, חרת האחזקה, השכן מלמעלה. שכולם יראו. אל תתקן לפני שאנשי מקצוע יראו את הנזק. אל תתקן אלא ברגע האחרון אחרי שתודיע לכל מי שציך לדעת שאין לך ברירה ואין לך יכולת להמתין יותר ואתה מתקן.
שתהיינה לך אסמכתאות לתביעה בעתיד.
לא מבינה את העניין הזה – בבניין משותף קודם שגרתי בו, הייתה דליפה מהגג, הועד דאג לאסוף כסף ולזפת והתשלום חולק בין הדיירים….אני מבינה שאם הבניין לא רשום בטאבו ויש חברת אחזקה שמנסה לנפנף את ההוצאות – אז אני בבעיה. אני צודקת?
כדי לדעת על מי מוטל לתקן את הליקוי צריך לבדוק מי הבעלים על המקום בו חודרים המים.
אם זה קיר חיצוני הרי שבאמת האחריות היא על כל בעלי הדירות. אני בכוונה רושם זאת כך בעיקר בשל העובדה שאצלכם חברת האחזקה משחקת תפקיד. אלא שלחברת האחזקה אין אחריות וגם אין סמכות להחליט מה יתוקן ומה לא.
שיהיה ברור; בעלי הסמכות – הריבון – בבניין משותף הם בעלי הדירות ולא אף אחד אחר. חברת האחזקה מבצעת תיפעול מעשי של הבניין [ואולי גם גביית כספים] אך אינה הריבון!
לכן, יש לכנס אסיפת דיירים [כדאי לעשות זאת באסיפת דיירים שממילא אמורה להתכנס בזמן הקרוב לאסיפה שנתית] ובה לדון בטיפול בליקוי זה ולקבל החלטה על דרך התיקון. אם צריך אז גם לאסוף כסף לשם כך.
לגבי חברת האחזקה, כדאי מאוד לקרוא היטב היטב את החוזה שחתמתם מולם כדי לראות מה בדיוק המעמד שלהם, מה הם חייבים ומה הסמכויות שלהם.
בעניין התיקון העצמי שהומלץ לך. הדברים נכונים בהחלט אם אינך מצליחה להגיע לתוצאות מעשיות בזמן הקרוב. אכן, עלייך לתעד הכל הן מסמכים והן תמונות של הנזקים.
את צודקת בהשוואה שלך לבניין הקודם אבל לא כל הבניין זהים בהתנהלות שלהם. בבניין הקודם אכן הייתה התנהלות נכונה וראויה ואילו כאן לא. זה תלוי בהרבה גורמים. עלייך להגיב למצב נתון. אם לא מתקנים – תקני בעצמך ואח"כ תתבעי כדי לקבל את כספך בחזרה [ואל לשכוח לתבוע גם הוצאות משפט].