אני יו"ר ועד של בניין של 21 דירות (8 קומות) ויש לנו 2 מעליות.
דירה שהושכרה אצלנו בבניין לדתי בקומה 5, הוא מבקש מעלית שבת.
הדיירים שואלים האם זה הגיוני שדייר אחד תהיה לו מעלית אחת פרטית ולכולם מעלית אחרת?
מה נהוג\ מה החוק אומר?
דבר נוסף:
1. לגבי עלויות של תכנות מעלית מי צריך לספוג?
2. לגבי עלויות של בלאי ושל חשמל של המעלית בסוף שבוע וחגים האם הם צריכים לשאת בהוצאות בדירה יחידה או לא?
שאלת המפתח היא – האם הבקשה להיתר הבניה של הבניין שלכם הוגשה אחרי 7.8.2001 ?
אם התשובה היא חיובית, רשאי כל בעל דירה לדרוש שהמעלית שהותקן בה מנגנון פיקוד השבת תופעל כמעלית שבת.
כיוון שמי שדורש אצלכם את הפעלת מעלית השבת הוא לא בעל דירה, אלא שוכר של דירה, הרי שאין לאותו שוכר שום זכות לדרוש זאת, ואין שום חובה להיעתר לדרישתו.
אם הבקשה להיתר הבניה הוגשה לפני 7.8.2001, אין שום חובה להפעיל מעלית שבת גם אם בעל דירה (או אפילו רוב בעלי הדירות) דורש/ים זאת.
בייחסים שבין בעלי הדירות נקבע עניין אחד בלבד שבו רשאי בעל דירה להיות מיוצג מטעמו ע"י אדם אחר, וזה באסיפת דיירים על פי סעיף 14 של התקנון המצוי.
כלל משפטי ידוע הוא, שאין המחוקק משחית מילותיו לריק, וסעיף 14 הנ"ל קובע במפורש שייצוג כזה אפשרי רק לעניין אסיפת הדיירים, ומכלל הן שומעים לאו, כלומר, בכל שאר העניינים אין בעל דירה יכול להיות מיוצג ע"י אדם אחר באמצעות ייפוי-כוח.
הדין הכללי שבחוק השליחות המאפשר מתן ייפוי-כוח אינו גובר על הוראת חוק ספציפית שבחוק המקרקעין, מה גם שסעיף 161 לחוק המקרקעין קובע שאין זכות במקרקעין אלא על פי חוק.
אילו רצה המחוקק לאפשר לבעל דירה להיות מיוצד גם בעניינים אחרים מן הסתם היה אומר זאת במפורש, ולא היה מייחד את הזכויות רק לבעל הדירה.
יהיה זה חוסר תום לב משווע אם בעל דירה ידרוש הפעלת מעלית שבת אם הוא עצמו בכלל לא שומר שבת, או אם הוא דורש זאת עבור שוכר מזדמן, בשעה שמעלית שבת מיועדת ספציפית לבעל דירה.
החוק אינו דורש שבעל הדירה יגור בדירה אלא שידרוש זאת.
כל ההוצאות,לרבות כיוון שעות ההפעלה יחולו ממילא על בעל הדירה.
גם אם מדובר בשוכר מזדמן,זה לא אמור להוות בעיה,כי עם עזיבת השוכר ניתן להחזיר את המצב לקדמותו(פשוט לא להפעיל את מנגנון השבת).
כמו כן,כפי שציינתי,הפעלת מעלית השבת איננה למשך כל השבת,וחוק המקרקעין נתן סמכות לשר המשפטים לקבוע את שעות ההפעלה,בהתאם למספר האנשים הדורשים זאת ובהתאם לצורכיהם,ונותן גם לבעלי הדירות את הסמכות הזאת.
"59ז. (א) בבית משותף שבו דירות המשמשות למגורים, כולן או חלקן, ושבו מותקנת יותר ממעלית אחת ובאחת המעליות הותקן מנגנון פיקוד שבת, רשאי כל בעל דירה לדרוש כי המעלית שבה הותקן המנגנון תופעל כמעלית שבת; דרש בעל דירה כאמור, תופעל המעלית כמעלית שבת.
(ב) שר המשפטים יקבע את זמני הפעלת מעלית שבת בהתחשב, בין השאר, במספר האנשים הדורשים את הפעלתה ובצורכיהם.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), רשאים כל בעלי הדירות בבית המשותף להחליט על הפעלת מעלית שבת בשעות מסוימות.
…"
לא זה המצב כאשר השירות לא קיים כלל (מעלית שבת) ומסיבות מסחריות גרידא של המשכיר, הוא דורש משאר הדיירים להפעיל במיוחד מעלית שבת, כי זה משרת את האינטרסים המסחריים שלו.
אתה חוזר שוב פעם לנוסח המילולי של סעיף 59ז´ לחוק, מבלי להתייחס לנקודה של חוסר תום הלב.
כדי לחדד אותה, נניח שבעל הדירה הוא כומר נוצרי בכנסיה, וסתם כך הוא דורש הפעלת מעלית שבת, כי בסעיף 59ז´ הנ"ל נאמר שהוא רשאי לדרוש זאת.
איפה כתוב בסעיף 59ז´ שלנוצרי אסור?
האם ועד הבית חייב להפעיל עבורו מעלית שבת? בוודאי שלא. זו לא כוונת החוק גם אם בסעיף 59ז´ אין שום התייחסות לכך.
בדיוק מאותה סיבה אין חובה להפעיל שירות חדש ומיוחד (מעלית שבת) עבור מי שאינו בעל דירה, רק מכיוון שבעל דירה, שלא שומר שבת, ולא גר בבניין, מבקש זאת עבור מישהו אחר.
שתי הדוגמאות הללו זהות, ונגועות בחוסר תום לב משווע, כיוון שמטרת החוק האמיתית היא לתת מענה לבעל דירה שזקוק אישית מסיבה דתית למעלית שבת, ולא כדי שמישהו "ינצל" את ס´ 59ז למטרות זרות.