מדוע שהוא ישלם יותר ממני ? מה הבסיס לסעיף 58 בחוק?
לכן, תיאורטית, ובצדק, צריכים לשלם יותר.
שלמה
כלומר: מאחר ולדירה גדולה יותר יש חלק קנייני גדול יותר ברכוש המשותף (חלקו היחסי בכלל השטח המשותף גדול יותר) הוא משלם יותר. זה הגיוני.
יש לך נתח גדול יותר בחלקים המשותפים – שלם יותר.
זה גם נותן לך זכויות גדולות יותר: יש סוגי החלטות שהרוב בהן נקבע גם עפ"י החלק ברכוש המשותף. זה יתרון של בעלי דירות גדולות.
כנ"ל לגבי ניצול זכויות בניה.
יש גם אולי הנחה שמי שיש לו דירה גדולה מנצל יותר את הרכוש המשותף.
אנו יודעים שזו הנחה מפוקפקת למדי ואין קשר ישיר בין גודל הדירה לניצול הרכוש המשותף.
אבל המחוקק לא כפה את דעתו, אלא רק המליץ עליה.
מותר לבית ברוב מיוחד ובתקנון לקבוע שיטת חלוקה אחרת – דמי ועד שווים לכולם; לפי חדרים; קומות; וכו´ –
ולכל שיטה יש גם חסרונות משלה.
א. כאזרחים אנו כבר משלמים ארנונה על בעלות במקרקעין לפי שטח הדירה . אין הגיון ואין הצדקה לשלם גם לועד הבית !
ב. כל החלקים המשותפים בבנין שייכים ועומדים לרשות כל הדיירים באופן שווה. (גינה, מעלית,חדר זבל, לובי,תיבות דואר וכו´) להזכירכך, דירות קטנות קיימות גם בקומות הגבוהות והם צרכני מעלית/חשמל וכו´).
ג. יתרון "הזכויות" שיש לבעלי הדירות הגדולות בהחלטות עפ"י רוב הן לעג לרש כי ברובן תיאורטיות וברבי קומות הזכויות מתפוגגות. רוב ההחלטות בחיי בית משותף – רוב רגיל.
ד. לגבי זכויות בניה- אין הצדקה לגבות את התשלום בשוטף אם בעל דירה גדולה אינו מנצל את זכותו לבניה !! וגם מהטעם שכל עוד אין לבית זכויות בניה- אין גובים על מה שאין !!! בבוא העת ניתן לגבות את התשלום בחד פעמי.
ה. אם כל ההנחות מפוקפקות ואין קשר ישיר בין גודל הדירה לניצול משאבי הבית, מדוע בכל זאת מדגישים שאם אין תקנון מוסכם (שברובו אינו דן בתעריף לדמי ועד) אז משלמים לפי המצוי שיש לשלם לפי גודל הדירה.
מדוע בתשובות הרבות מציינים את החוק ולא מדגישים שזו המלצה ?
ו. בשנים האחרונות יש נטיה מואצת לקבע את החוק ולגבות לפי גודל. עושה רושם שזה גורם לאוירה עכורה בקרב הדיירים. ברוב הבניינים שעברו לתשלום עפ"י החוק – יש תחושה שהדיירים חיים על חשבון בעלי הדירות הגדולות ללא הצדקה .
וההיפך, בעלי הדירות הקטנות – אם לא משלמים לפי החוק אז הן חושבים שבעלי הדירות הגדולות חיות על חשבונן. הכיצד ?
מדוע אי אפשר לחיות עם תשלום שווה בעבור הוצאות שוות , ותשלום נפרד להוצאות לפי גודל (כגון הסקה )?
עדיין העדפת המחוקק לא ברורה לי.
אודה להבהרות.
נראה כי המחוקק עצמו אינו בטוח בחוק. מצד אחד הוא ממליץ על גודל ומצד שני הוא מאפשר לדיירים להחליט על נוסחה אחרת למען שכנות טובה ומצד שלישי הוא מאפשר לדייר הרוצה לשלם לפי החוק לשלם לפי החוק.
המחוקק סבך את כולנו במכלול האפשרויות.
המשפטנים הם המומחים לפרשנות החוק.
אם תשובת המומחים בפורום או האגודה שיש לשלם לפי ברירת המחדל (החוק-לפי גודל )אזי בודאי ובודאי שועד בית יציג את החוק ובזה הוא מראש חסם הסכם אחר. כי דיירים רוצים חוק ולא המלצה.
אך אם ועד בית היה מקבל בראש ובראשונה המלצה לשיוויון למען אוירת שכנות טובה והוגנת, אז הוא היה מציג זאת כעדיפות ראשונה ואת החוק כהמלצה בעדיפות שניה ורק הדיירים שמתעקשים לפי החוק היו משלמים לפי גודל . כל השאר היו משלמים לפי הסכם אחר שיתקבל ברוב.
כלומר, לפי "ההמלצה" זכאי דייר הרוצה (!!!!!) לשלם לפי החוק, לשלם לפי גודל דירתו. אך זה אינו גורף את כל שאר הדיירים. זאת לא דואגים לספר בפורום וכך שוועד הבית גם לא נוהג כך.
מן הראוי שהמומחים יתנו את מלוא ההסבר לכוונת המחוקק.
ולא רק את ברירת המחדל.
עדיין לא קבלתי טיעון מניח את הדעת לפשר החוק שאותו ודאי לא חוקק עו"ד שחל.
תודה.
מכל מקום אין שיטת חלוקת דמי ועד שהיא מושלמת ועושה צדק אבסולוטי. השיטה שאת מעדיפה, דמי ועד שווים לכולם ללא קשר לגודל דירה, גם היא לא צודקת.
למה דייר בודד או דירה ריקה משלמת אותו דבר כמו דירה בה 6 נפשות למשל.
תני לי שיטה, כל שיטה, ואני מוצא לה חסרונות.
דעתי האישית היא שהשיטה לפי גודל דירה היא הכי פחות גרועה.
אך אינו ריאלי. כי מספר הנפשות משתנה.
בהפוך הייתי טוענת, שלפי גודל זה אינו הוגן כי בדירה גדולה יש מעט נפשות (לרוב זוג שבוגריו עזבו את הבית לטובת צבא/טיול בחו"ל/לימודים/נישואין)
ובדירה קטנה לרוב מתגוררת משפחה עם ממוצע של 3 ילדים ובלאי הרבה יותר גדול לבנין (עגלות/אופניים וכד´).
ועכשיו לנוסחה שהייתי מציעה:
ברוב הביניינים היה נוהג הוגן שבו משלמים תעריף בסיסי ומדורג .
לדוגמא: בבניין שבו יש 3, 4 ,5 ו- 6 חדרים ויש הוצאות סטנדרטיות שוות לכל אחד ,אזי דירת 3 חד´ משלמת תעריף בסיסי X ש"ח (=100%) ודירות האחרות מוסיפות לכל חדר נוסף תעריף סמלי עד שהדירה הגדולה משלמת מקסימום 140% מתעריף הדירה הכי קטנה.
מה רע בתעריף כזה ?
התחזוקה היא אחת וקבועה ואינה לפי גודל הדירות.
ולכן התשלום צריך להעשות שווה.
אין קשר בין הגודל להוצאות השוטפות !!
מה לא צודק כאן ?
2. ואם יש בבניין דירה מחולקת לשתי יחידות דיור, מה דינה לפי שיטתך?
3. נניח בניין עם מעלית, כשבאותו בניין יש גם שתי דירה צמודת קרקע עם כניסה נפרדת (לא משתמשת במעלית, בלובי המשותף, בחצר המשותפת), מה דינה לפי שיטתך?
אגב, כל הדוגמאות האלה הן משאלות שעלו בעבר בפורום.
לעומת זאת, מס´ הדיירים שגרים בדירה זה דבר משתנה וקשה להגדרה (האם הבן החייל/סטודנט נחשב למתגורר בדירה?).
השאלה היא האם להעדיף את מה שקל (קרי: תשלום לפי גודל) או לנסות להתמודד עם הגדרות מורכבות יותר לצורך חלוקת התשלום…
אגב, להזכירכם גם תשלום הארנונה נגזר מגודל הדירה.
בכל דירה בישראל בד"כ מתגוררת משפחה ממוצעת .
גודל הדירה לא משנה את העובדה שהיא נהנית מהוצאות שוטפות שזה עיקר התשלום. גם אם כל הדירות בבנין בנות 30 מ"ר או כולן 150 מ"ר, ההוצאות תהיינה אותן הוצאות. לא יפחתו ולא יעלו .
כל דירה תשלם אך ורק בעבור השרותים שהיא צורכת. בהמשך תבין מה כוונתי.
ועכשיו תשובותי לקושיות.
1. דירה של 30 מ"ר עדיין נהנית כמו דירת 150 מ"ר מכל השרותים המשותפים . אף אחד לא מצמצם לה את השרותים ולכן היא צריכה לשלם כמו כולם.
2. דירה המחולקת ל-2 יחידות ולכל אחת מהן כניסה נפרדת מחדר המדרגות ובכל יחידה גרה משפחה אחרת – כל אחת מהדירות תשלם כמו כל דירה ודירה. מהות השימוש שמשפיע על השרותים ברכוש המשותף והשוה שעומד לפני כל אחד ואחד. (סתימת פרצות והתחכמויות)
3. דירת קרקע נפרדת שאין לה צורך ותלות שימוש ברכוש המשותף שהזכרת . אכן תשלם באופן שונה . יש לחייב אותה אך ורק בסעיפים שהיא צורכת מהרכוש המשותף .
אוסיף קושיה : כמה ישלמו אם יש הסקה מרכזית לדירות בגדלים שונים?
ותשובתי: התשלום יהיה בנוסף (לתשלום השוה) אך לפי גודל הדירה לא כולל מרפסות פתוחות.
ואם הזכרתי הסקה, מישהו מוכן להסביר לי : למה פנטהאוסים צריכים לשלם בעבור כל רצפת דירתם כולל מרפסות גם אם אין שם הסקה ?
יש לי בעיה עם הנחתך שבכל דירה בד"כ מתגוררת משפחה ממוצעת.
בכוונה הבאתי בדוגמא שלי דוגמאות קיצוניות, האם לא נכון יותר להניח שבדירת 30 מ"ר יתגורר בד"כ אדם אחד (או מקסימום זוג בלי ילדים) ובדירת 150 מ"ר תתגורר בד"כ משפחה ?
לגבי תשובתך לסעיף 2
מה ההבדל מבחינת צריכת השירותים המשותפים בין שני שותפים בוגרים החולקים דירה של 80 מ"ר לבין המקרה שאותה דירה מחולקת לשתי יחידות של 40 מ"ר ואותם שני שותפים גרים כל אחד ביחידה שלו?
ההנחה שלך לפיה בכל דירה גרה משפחה ממוצעת היא בעייתית היות וישנם מקרים (ואפילו רבים) בהם הנחה זאת לא מתקיימת וייגרם עוול לא פחות מן העוול שיש בשיטה הקיימת.
מה שאני כאן טוען (כפי טען עו"ד שחל) זה שגודל השטח המקורה הוא המדד הטוב ביותר שיש להערכת השירותים שהדירה צורכת, זאת בהנחה שאין אפשרות מעשית לחשב לפי מספר הדיירים בפועל ושהנוסחה צריכה להיות פשוטה ומתאימה לאחוז גדול ככל האפשר מהבניינים המשותפים, ועם זאת יכול כל בניין לקבוע שיטה אחרת שמתאימה יותר לנתוניו הספציפיים.
בבניין אחד גודל כל הדירות זהה 30 מ"ר .
בשני גודל כל הדירות זהה 150 מ"ר .
בשלישי גדלים שונים 30, 80, 150 .
הוצאות הועד בעבור התחזוקה השוטפת בכל אחד מהם יהיה שווה . כלומר, ההוצאות השוטפות אינן נגזרות מגודל הדירה !!
איזה משפחה גרה באיזה גודל – זאת השאלה.
ובכן,
משפחה צעירה לרוב מתגוררת בדירות קטנות של 3,4 חדרים ובממוצע 2 ילדים קטנים חולקים חדר משותף.
בד"כ כשהילדים מגיעים לבגרות ,נכון להיום, יש נטיה להעניק לבוגר חדר נפרד. ואז המשפחה עוברת לדירה גדולה 5 חד´ או יותר.
אך בכרונולוגיה של מדינת ישראל, ה"משפחה הגדולה" מתחילה להיות קטנה תוך זמן קצר (!!) כי הבוגר שלה מתגייס ואח"כ נוסע לחו"ל ואח"כ לומד באוניברסיטה ,שוכר דירה ובעצם עוזב את הקן והזוג נותר בדירתו הגדולה עד שמזדקן . בד"כ הורים אלו לא יחזרו לדירה קטנה בגלל שילדיה עזבו מסיבה טבעית את הבית.
מכאן שברוב הדירות הגדולות יש זוג או זוג+1 או זוג+2 לסוף שבוע בלבד.
אני טוענת : גודל לא קובע ואינו נכון !!
אם לא הבהרתי די, תציב את הקושיה התורנית ואשיב לך.
לצערי הוא לא כתב מה טעון תיקון אלא זכור לי שכתב שאופן הניסוח של החוק אינו ברור. אשמח אם יגיב בהמשך באופן מפורט.
האוירה העכורה היא בגלל שיש אנשים צרי עין (קנאים)בינינו.
הם שמחפשים היכן לשלם הכי פחות ולא מעניין אותם אוירת שכנות . גם אם החוק היה שווה הם היו מוצאים על מה לסחוט ולהנות מההפקר.
בבניין שלי בהפרש קטן מאוד נצחו הטוענים לפי הגודל.
גם בין בעלי הדירות הקטנות היו שחשבו שאין לשלם לפי גודל.
2 מבעלי הדירות הגדולות הצביעו בעד החוק בגלל שהם שומרי חוק ובדיעבד התחרטו כשראו כיצד מתנהגים הקנאים).
כלומר יש שכנים שבהחלט מבינים שאין זה צודק לשלם לפי גודל בגלל ההוצאות השוטפות שוות לכל אחד.
התעמולה לתשלום לפי הגודל עושה בלאגנים ויוצר סכסוכים מרובים בבנינים רבים.
החוק נוטה לרעת מי שנחשב כעשיר יותר ושלא בצדק.
בדירות הקטנות יש גם בעלי הכנסה יפה, עצמאים שלא זקוקים כלל לתשלום לפי הגודל….
אני ממתינה לקושיות של עו"ד שחל.
איני רואה טעם לדוש בכך שוב. אותי לא שיכנעת.
אבל אם את רוצה שאסכם אומר כך:
דווקא בנקודה זו אני מסכים עם המחוקק. השיטה הכי פחות גרועה לחלוקת דמי ועד היא לפי גודל דירה (שטח ולא חדרים) כ"ברירת מחדל" שדיירים ברוב מיוחד יכולים לשנות.
את כל הסעיפים בחוק שעוסקים בבתים משותפים הייתי משנה חוץ מהסעיף הזה.
שנית, אודה לך אם תתן פידבק לגבי השגותי בנוגע לסעיפי "ההגיון מאחורי דמי ועד לפי גודל.."
ו…סליחה נוספת מהקוראים שאין זה לרוחם .
תודה.
ראשית, ביטוח דירה כל אחד מחליט ועושה לעצמו .
שנית, ערך של דירה נקבע גם לפי מיקומה (צד/ קומה/ נוף ..)
דירה קטנה בקומה גבוהה עם נוף ערכה בד"כ רב מדירה גדולה בקומה נמוכה באותו הבנין.
אם כל הנושא הוא הביטוח לרכוש המשותף, אז דמי ועד יחושב לפי תשלום הביטוח לפי גודל דירה + תשלום שווה לכל התצרוכת והתחזוקה השווה.
ביננו, למה ששוכר ישלם ביטוח במסגרת ועד הבית לפי גודל ?
למה דירת גג (ברובן היא 5 חדרים ומרפסת גדולה) עם 4 נפשות תשלם דמי ועד ל-8 חד´ , בעוד שדירת 4 חד´ ובה 4-5 נפשות משלמת מחצית ? גם בעבור השיפוץ וכל פסיק קטן היא תשלם כפול. זה נשמע לך הגיוני ?
כמו ששמת לב, אני מקבלת את טיעונך בעינין הביטוח אך
מדוע המחוקק בחר לפסוק שכל (!!!) התשלומים גורפים ?
נדמה לי שמתאים לך יותר ההלכה היהודית לעומת המשפט הישראלי.
החוק הנדון תמוה. יתכן והיה נכון לתקופת העליות הראשונות.
לא נכון להיום כי החוק נותן גיבוי לטיפוח העלוקות שיותר מתמיד וממובן מאליו קופצים על המציאה ודורשים תשלום לפי גודל ובנחרצות כאילו שמגיע להם.
לאחרונה הנושא תוקן במעט ולמרות שהמשגה הגדול הועלה בדיון, סעיף חלקי תוקן. למה לא טיפלו בעיקר ? העיקר היה פותר במילא את החלקי!
רוב הטיעונים שקבלתי בשרשור אינם מוצקים ואינם משכנעים. נראה שהם מומצאים כדי להצדיק את השיטה לפיה מי שחיי בדירה גדולה יש לו יותר גם בשביל אחרים . רק חסר בחוק שנשלם במכולת לפי גודל דירה (הגזמתי בכוונה) וזה יהיה סבבה לצרי העין.
בהסתמך על תשובתך הקודמת, האם לדעתך שוכר צריך לשלם ועד הבית לפי גודל בגלל שמירת ערך הדירה ?
לי זה לא מוכר.
היום יש צורות בנייה חדשות ושונות, שהחוק לא מתייחס אליהן, כמו בתים מדורגים עם כניסות נפרדות ומעליהם בניין גבוה "רגיל". מה שיוצא הוא שהדיירים עם הכניסה הנפרדת (שלא נכנסים בכלל לבניין) ובד"כ יש להם דירות גדולות יותר, צריכים לשלם את הסכום הגדול ביותר למרות שהם בכלל לא משתמשים במעלית ולא נהנים משירותי ניקיון….
בפרוטוקול יש את דברי כל הנוכחים עד לפסיקה. דנו בעיקר בהשמטת שטחי גזוזטרה וכו´ מדמי הועד.
אשמח ואודה למי שיצרף את הקישור.
אם התכוונת לעיניין אחר.. תסביר ואגיב.
ראה איך בנוי השירשור.