ליקויי בנייה – דירה איננה אתר בנייה

מרגע קבלת המפתח, הדירה שייכת לבעליה ולא עוד לקבלן

רוכש דירה, מהרגע בו הוא מקבל את המפתח, יוצר מצב חדש בנכס בכך שמאותו זמן הדירה מאוכלסת, וגרים בה בני אדם. לא תמיד הקבלן מסתגל בקלות לשינוי זה, ויש והקבלן ממשיך לנהוג בדירה כבאתר בנייה, או לפחות חש כי זכותו לעשות כן; כנראה שקשה לקבלן להסתגל לתנאים החדשים, לאחר "בילוי" ממושך באתר הבנייה, בו צמח הבניין וגדל מן היסוד ועד הטפחות. הדבר בא לידי ביטוי, במשלוח פועלים לביצוע תיקונים בדירה ללא תיאום מראש עם הדיירים, בביצוע התיקונים לפי לוח זמנים נוח לקבלן ללא כל התחשבות בלוח הזמנים של הדיירים, בביצוע התיקונים בדירה לסירוגין בהתאם למצבת כוח האדם של הקבלן ובהתאם לנוחיותו המרבית, כמו גם בביצוע התיקונים בדירה מבלי לגלות מראש כמה זמן ייארך התיקון, מה בדיוק אמור להתבצע, ומי יגיע אל הדירה כדי לתקן הליקויים – פועל אחד? אולי שני פועלים, או יותר?

אף על פי שלפי הלכה פסוקה של בית המשפט העליון הידועה כ"הלכת בר-שירה", הקונה לא חייב לאפשר לקבלן לתקן את הליקויים בדירה כתנאי לכך שיהא זכאי לפיצויים כספיים בגין קיום ליקויים ואי התאמות בדירה, הרי בית המשפט במקרים רבים נוהג לתת קרדיט לקונה המאפשר ביצוע תיקונים בפועל בדירתו במטרה לבטל את הליקויים. יתירה מכך, במקרים רבים הדיירים הם אלה שמעוניינים כי הליקויים בדירה יתוקנו על ידי הקבלן ובאחריותו.

אינטרסים שונים

מכל מקום, יש להבהיר כי הדירה כאמור מאוכלסת בבני אדם, וביצוע התיקונים בה צריך להיות מתחשב בשימוש היומיומי בדירה למגורים ובתכולת הדירה – ריהוט, ציוד, דברי ערך, מחשבים ועוד. אם מדובר בתיקונים שאורכים זמן רב ומצריכים פינוי הדירה, עדיין נותרת הבעיה של תכולת הדירה – העברת התכולה או שמירתה. בנוסף, הדיירים הינם בעלי מגבלות ובעלי אינטרסים שונים ואינם צריכים לעמוד לרשותו של הקבלן ולהסתגל ללא סייג לאפשרויותיו ולנוחיותו.

יש תיקון שבו יכול לעמוד פרט א', אך לא פרט ב' בגלל בעיות בריאות, גיל וכו', אגב, בעיות שאינן כלל בגדר מומחיותו של מומחה הנדסי ולפיכך ההתבטאות של מומחים רבים בדבר המלצה כי בזמן ביצוע התיקונים הדיירים יישארו בדירה או יפונו – היא בבחינת התבטאות לא מקצועית ולעתים שגויה וחושפת מגמתיות. ועוד, לדיירים יש אינטרס כי התיקונים יבוצעו על הצד הטוב ביותר וביעילות. בעניין זה האינטרס של הקבלן אינו תמיד תואם לאינטרס של הדיירים, כי הקבלן מעוניין בתיקון הכי זול שאפשר, ובתיקונים לסירוגין לפי תנאיו ומצבת עובדיו באתר קרוב או אף באותו אתר.

מה עושים במקרה של מחלוקת בין הדיירים לקבלן?

כאשר יש ליקוי מסוים בדירה, ואין ספק כי תיקון מסוג א' יבטל את הליקוי אחת ולתמיד – אם כי הוא יותר יקר מתיקון מסוג ב', עמדת הדיירים היא כי יבוצע תיקון מסוג א', ולפעמים עמדת הקבלן היא כי יבוצע התיקון הזול, מסוג ב', שמא הוא יספיק ועל ידי כך תיחסך לקבלן הוצאה כספית לא הכרחית. אלא שבמקרה של ביצוע תיקון מסוג ב', שיעילותו מוטלת בספק, עלולה הדירה להפוך לאתר ניסויים, כי טיב התיקון ייבחן על פי מבחן התוצאה, מבחן שאורך חודשים ולעתים גם שנים. אם נזכור את העובדה כי הליקויים נוצרו בגלל רשלנות או בגלל היעדר מקצועיות של הקבלן, נגיע למסקנה כי ראוי שיינקט התיקון מסוג א'.

מה אומרת מערכת המשפט?

בתביעת דיירים נגד חברה קבלנית [ת"א 79955/97 פוזנר נגד שבח בע"מ, בית משפט השלום בתל אביב, שופטת: רות רונן], נפסק בנסיבות העניין כי אין פסול בתביעת הדיירים לדרוש מהקבלן הבא לבצע תיקונים סדר זמנים מדויק מראש, ופירוט האופן הנכון והראוי לביצוע התיקונים לפני תחילת הביצוע. הקבלן סרב להתחייב ללוח זמנים וסרב לפרט בפני התובע מהן בדיוק העבודות שיבוצעו בדירה. בית המשפט לא קיבל את טענות הקבלן, ובין היתר נפסק: "17. יתרה מזאת, דרישותיו של התובע – הגם שהן חריגות – אינן בלתי סבירות. כאמור, סלע המחלוקת התייחס להיקף העבודות שיבוצעו על ידי הנתבעות בדירה, וללוח הזמנים לביצוען. הנתבעות סרבו לפרט באופן מדויק את העבודות שיבוצעו (ומכאן שאין זה ברור באיזה ליקויים הן הודו ואיזה הוכחשו על ידיהן). הן סרבו להתחייב ללוח זמנים מדויק, והתחייבו, לטענת התובע, ל"שבועיים-שלושה לא קלנדריים, וזו הערכה בלבד" (ראה סעיף 13 לתצהיר התובע). 18.

דרישת התובע ללוח זמנים מוגדר לביצוע העבודות היא לגיטימית. קיום ליקויים בדירה נובע ממחדל של הנתבעות, ותיקונם גורם לתובעים אי נוחות. הגם שקיום ליקויים הינו לגיטימי ונצפה מראש בהסכם, אין זה בלתי סביר בעיני שהתובע ביקש להיערך מראש לתקופת התיקונים ולדעת מראש את אורכה, מה עוד שמדובר במספר לא מבוטל של תיקונים, שחלקם הינם משמעותיים". [על פסק דין זה הוגש ערעור – ע"א 1990/01 שבח את בר בע"מ נ' פוזנר, בית המשפט המחוזי בתל אביב, פדאור 03 (7) 458 – ערעור שנדחה]. עינינו הרואות כי הקבלן טרם הסתגל לעובדה שבדירה גרה משפחה, שהדירה כבר איננה אתר בנייה. למרבה הצער, יש ובית המשפט אף הוא מתייחס, בפסקי דינו, לדירת המגורים כאל אתר בנייה לכל דבר בנושא ביצוע התיקונים, גישה העלולה להעמיד את הדיירים כאילו הם סרבני תיקונים, כאשר אילוצים סובייקטיביים מוצדקים מנעו מהם הסכמה לביצוע התיקונים.

לחצו כאן ל חברות מימון תביעות משפטיות של ליקויי בנייה באינדקס וועדי הבתים של הפורטל

שירות אישי לוועדי בתים - איתור בעלי מקצוע

המוקד לדייר של פורטל בית משותף דואג שבעלי מקצוע הוגנים ומקצועיים יתנו לך שירות.
מלא את הטופס או לחץ לשליחת הודעת ווצאפ 

    כתבות נוספות:

    תמונה5
    שיפור איכות החיים בבניינים משותפים: האתגרים והפתרונות
    חיים בקהילה עירונית חיים בבניין משותף מציבים אתגרים ייחודיים לדיירים ולוועדי הבתים. אחד האתגרים המשמעותיים
    עיצוב ללא שם (17)
    במקום לשבור, לנסר
    היום כבר לא צריך לשבור קירות, אפשר פשוט לנסר אותם. שבירת קירות עבור יצירת פתחים,
    plumber-man-fixing-kitchen-sink
    על מה אחראי יועץ אינסטלציה?
    יועצי אינסטלציה הינם אנשי מקצוע המעניקים תכנון, ייעוץ וסיוע לקבלני אינסטלציה, מהנדסים, אדריכלים ובעלי מקצוע
    modern-kitchen-stove-natural-gas-burns-with-blue-flame-household-gas-consumption-close-up-selective-focus
    לבשל בקלות עם כיריים גז
    אין ספק שכיריים גז הם אחד המאפיינים העיקריים במטבח, בעיקר במטבח הישראלי שבו מכינים סירים
    חברות שיפוצים וחברות איטום גגות
    איך מוצאים קבלן שיפוצים מומלץ
    נתונים מלמדים שמשפחה ישראלית משקיעה בממוצע בין שמונים אלף למאה אלף שקל בשיפוצים. מדובר על
    drops-water-laminate-floor
    רטיבות תת רצפתית - האויב השקט ממש מתחת לרגליכם
    רטיבות תת רצפתית היא בעיה נפוצה מאוד, בעיקר בבניינים ישנים. דליפות מצנרת המים המותקנת מתחת
    WhatsApp Image 2022-07-30 at 17.12.24
    עוברים דירה או משפצים? עם מרכז סוגרים הכל לדירה - התהליך יהיה הרבה יותר פשוט וקל!
    שיפוץ דירה קיימת או חלקה כמו גם מעבר לדירה חדשה או יד שניה, הינם נושאים
    cover2
    ליקויי בנייה בדירה או בבניין חדש? מעצבן, אבל שווה עבורכם הרבה כסף!!
    קבלן השאיר אתכם עם ליקויי בניה בשווי מאות אלפי שקלים? כשזה קשור לליקויי בניה –

    שירות אישי לוועדי בתים!
    איתור בעלי מקצוע

    המוקד לדייר של פורטל בית משותף דואג שבעלי מקצוע הוגנים ומקצועיים יתנו לך שירות. מלא את הטופס או לחץ לשליחת הודעת ווצאפ

    המוקד לדייר של פורטל בית משותף דואג שבעלי מקצוע הוגנים ומקצועיים יתנו לך שירות. מלא את הטופס או לחץ לשליחת הודעת ווצאפ:

      ועד בית, קבל במתנה את המדריך המלא לניהול ועד בית אשר יהפוך את ניהול הבית המשותף לחוויה מהנה ופשוטה ויחסוך לך זמן רב ועלויות בתחזוקת הבניין!

      ועד בית, קבל במתנה את המדריך המלא לשיפוץ בניינים אשר יחסוך לך אלפי שקלים בשיפוץ בניין המגורים!

      קטגוריות עסקים

      אדריכלות
      איטום גגות
      אינטרקום
      אינסטלציה
      ארונות מתכת
      בדק בית
      ביטוח ועד בית
      בישום בניין
      גביית ועד בית
      גגות סולאריים לייצור חשמל
      גז
      גינון ועיצוב גינות
      גנרטורים
      דלתות כניסה לבניין
      דפיברילטור
      הדברה
      הנדימן
      הרחקת יונים
      התחדשות עירונית
      חברות ניהול בתים משותפים
      חברות ניקיון בתים משותפים
      חיטוי מאגרי מים
      חשמל
      כיבוי אש
      מיגון תא מעלית
      מימון תביעות משפטיות
      מכולות אוטומטיות
      מנעולן
      מעליות
      מערכות אזעקה / מצלמות
      מערכות סולאריות
      משאבות מים
      סימוני חניות
      עורכי דין / נוטוריונים
      עיצוב לובי וחדר מדרגות
      עמדות טעינה חשמליות
      פוליש
      פיקוח ובניה
      צביעת חדרי מדרגות
      קבלני שיפוצים לבתים משותפים
      קונסטרוקטור
      שיפוץ מבנים
      שיפוצים בסנפלינג
      שערים ומחסומים
      תיבות דואר

      וועדי בתים ודיירים

      הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הגדולה בישראל הנותנת מענה לבעיות הדיור בבית המשותף!!!

      להצטרפות לחצו על התמונה או על הכפתור ושלחו בקשת הצטרפות בדף הקבוצה

      דילוג לתוכן