הועדה דורשת התחייבות לשיפוי
והתחייבות לאי בניית שצי יחידות למרות שהתוכנית מציגה יחידה אחת האם הדבר בסמכות הועדה
בתודה מראש
יש לבחון את הנסיבות המדויקות בהן דורשת הועדה את כתב השיפוי.
ככלל, יכולה הועדה לדרוש שיפוי לנזקים עתידיים, או ערבות לקיום תנאי היתר.
הועדה אינה יכולה לדרוש ערבות לביצוע הבנייה על פי ההיתר.
בברכה
ישראל שטיין
מיני-רציו:
תכנון ובנייה – היתר בנייה – תנאיו
רשות מקומית אינה מוסמכת להתנות היתר בנייה בהפקדת ערבות לקיום תנאי ההיתר
התובעת הגישה תביעה להשבת סכום ערבות בנקאית, שנתנה לנתבעת כתנאי לקבלת היתר בנייה מהוועדה לתכנון ובנייה, ואשר חולטה ע´י הנתבעת.
ביהמ´ש קיבל את התביעה וקבע:
בדרישתה להפקדת הערבות כתנאי לקבלת ההיתר, חרגה התובעת מהסמכויות המוקנות לה בדין, ולכן דרישתה הייתה בלתי חוקית וחסרת תוקף. רשויות המנהל, כדוגמת הנתבעת, מוקמות על פי הדין, ואין הן רשאיות לעשות אלא מה שהותר להן על פי הדין. אין בהוראות הדין הסמכה מפורשת המתירה לנתבעת להתנות מתן היתר בניה בקבלת ערובה לקיום תנאי ההיתר. כמו כן, עפ´י הפסיקה לא ניתן לקרוא סמכות כזאת לתוך תקנה 16(א) לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש´ל-1970, ממנה שואבת הוועדה את סמכויותיה למתן היתר ולהתנייתו בתנאים.
בנוסף, חילוט הערבות נעשה שלא כדין, וגם בשל כך יש להורות על השבת סכומה. על גבי הערבות נרשמה באופן מפורש המטרה לשמה ניתנה, כלומר פינוי פסולת בנייה למקום שיורה המפקח מטעם הנתבעת. רישום מטרת הערבות מגביל למעשה את אפשרות מימושה רק להבטחת אותה מטרה ספציפית. על כן, חילוט הערבות לשם ביצוע עבודות שאינן קשורות למטרת הערבות לא הייתה כדין.
תא (י-ם) 4454/04 משעולי הגבעה בע´מ נ´ המועצה המקומית גבעת זאב
עיתונות: גלובס, 28/12/04, שמואל דקלו, ביהמ´ש: רשות מקומית אינה יכולה להתנות היתר בנייה בערבות לקיום תנאי ההיתר
חקיקה: חוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ´ד-1984
חקיקה: חוק הערבות, תשכ´ז-1967
חקיקה: תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש´ל-1970
מיני-רציו:
תכנון ובנייה – היתר בנייה – תנאיו
רשות מקומית אינה מוסמכת להתנות היתר בנייה בהפקדת ערבות לקיום תנאי ההיתר
התובעת הגישה תביעה להשבת סכום ערבות בנקאית, שנתנה לנתבעת כתנאי לקבלת היתר בנייה מהוועדה לתכנון ובנייה, ואשר חולטה ע´י הנתבעת.
ביהמ´ש קיבל את התביעה וקבע:
בדרישתה להפקדת הערבות כתנאי לקבלת ההיתר, חרגה התובעת מהסמכויות המוקנות לה בדין, ולכן דרישתה הייתה בלתי חוקית וחסרת תוקף. רשויות המנהל, כדוגמת הנתבעת, מוקמות על פי הדין, ואין הן רשאיות לעשות אלא מה שהותר להן על פי הדין. אין בהוראות הדין הסמכה מפורשת המתירה לנתבעת להתנות מתן היתר בניה בקבלת ערובה לקיום תנאי ההיתר. כמו כן, עפ´י הפסיקה לא ניתן לקרוא סמכות כזאת לתוך תקנה 16(א) לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש´ל-1970, ממנה שואבת הוועדה את סמכויותיה למתן היתר ולהתנייתו בתנאים.
בנוסף, חילוט הערבות נעשה שלא כדין, וגם בשל כך יש להורות על השבת סכומה. על גבי הערבות נרשמה באופן מפורש המטרה לשמה ניתנה, כלומר פינוי פסולת בנייה למקום שיורה המפקח מטעם הנתבעת. רישום מטרת הערבות מגביל למעשה את אפשרות מימושה רק להבטחת אותה מטרה ספציפית. על כן, חילוט הערבות לשם ביצוע עבודות שאינן קשורות למטרת הערבות לא הייתה כדין.
תא (י-ם) 4454/04 משעולי הגבעה בע´מ נ´ המועצה המקומית גבעת זאב
עיתונות: גלובס, 28/12/04, שמואל דקלו, ביהמ´ש: רשות מקומית אינה יכולה להתנות היתר בנייה בערבות לקיום תנאי ההיתר
חקיקה: חוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ´ד-1984
חקיקה: חוק הערבות, תשכ´ז-1967
חקיקה: תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש´ל-1970
בפסה"ד שציינת חולטה הערבות למטרה אחרת מזו שצוינה בה לכן בכל מקרה זו ממושה על ידי הועדה המקומית שלא כדין.
עם זאת, הפרטים המובאים בתקציר לוקים בחוסר דיוק.
בהתאם לתיקון בתקנות התכנון והבנייה משנת 2002, חייבת ועדה מקומית להתנות מתן היתר להוספה או לשינויים בבית קיים בהפקדת ערבות בנקאית . אופן חישוב שיעור הערבות נקבע בתקנות. הועדה רשאית לפטור מהפקדת ערבות אם מתקיימים תנאים מיוחדים.
טרם תיקון התקנות ניתן פסק דין אשר אכן קבע שלא ניתן לדרוש הפקדתה של ערבות בנקאית בהיעדר הוראה מפורשת לכך בחוק.
נראה שהתיקון לחוק לא עמד לנגד עיניו של השופט בעת מתן פסק הדין.
בברכה
ישראל שטיין
בעצם הועדה דורשת התחייבות לכך שבעתיד לא תעבור עבירה ומתנה את מתן ההיתר בכך
לתשובתך אודה מראש
בברכה
ישראל שטיין