שאלה: אם ועד הבית מחליט לתבוע דייר אצל המפקח- האם עליו לקבל הסכמת הדיירים בחתימה או חלק כלשהוא מהם??? האם יש נוהל בעניין? ואם הוא מפסיד למשל ונתבע על הוצאות משפט ועליו לשלמם- מי משלמם אחר כך- מכספי כל הדיירים??? מכספו האישי של הועד??? הרי אם זה מקופת הועד ממילא מפסיד הדייר שהרוויח בתביעה את חלקו היחסי הלא כך- נשמע לא הוגן…
תשובה אני מניח שנציג ועד הבית תובע דייר בגין אי תשלום או משהו דומה. הדייר הנתבע חייב לקופת הועד לא לנציג עצמו כדייר בבניין וסכום הזכייה אם יהיה לא יכנס לחשבונו האישי אלא שנציג הועד עושה זאת למען כלל בעלי הדירות וקופת הועד אותה הוא מנהל. אם אני מוציא מכלל זה התנגחויות אישיות ואכן המקרה הוא טהור למען ועד הבית המשותף, אזי במקרה זה יש להודות לנציג הועד שבכלל נכנס להליך כזה של תביעה כנגד דייר – שכניו, וקופת הועד צריכה לשאת בהוצאות. מומלץ מאוד לנציג הועד לקבל את החלטתו יחד עם עוד חברי ועד או דיירים נוספים.
שאלה האם צריך לשלם תשלומי ועד בית לדירה שאין לה עדיין טופס 4 למגורים? אודה על תשובתכם.
תשובה: אני מבין שאתם בניין חדש ובטח לא מאוכלס במלואו. אם אין הוצאות אין חובה לשלם. אם אתם מתארגנים, ולדעתי לא ירחק היום, בוודאי תתכנסו ותקבעו נציגות לבית ואז גם תחליטו על העסקת עובד/ת ניקיון ותדירות הניקיון, העסקת עובד גינון (אם יש גינה) וכיו"ב. להוצאות אלה דרוש כסף שאותו יש לאסוף מהדיירים. ב ה צ ל ח ה
שאלה: בביתנו החליטו לחשב מיסים לפי חלק יחסי של כל דירה. מה נכלל כאן ? האם גינה, חניות ומחסנים – שהכל רשום בטאבו נכללים גם הם ?
תשובה: ראשית אפנה אותך גם בפורום שלנו וגם בפורום המשפטי בהודעות הקודמות דנו בחישוב רבות. לעיניננו, כאשר מוציאים נסח טאבו, מופיע שם חלקה של כל דירה ברכוש המשותף ועפ"י זה משלמים. החישוב עצמו נעשה עפ"י שטח ריצפת הדירה והחלקים הצמודים לה בהסתייגויות שונות. הפשוט ביותר הוא להוציא נסח טאבו.
שאלה: העסקת עובד לשטיפת מדרגות או גנן – לא כל כך הבנתי את הדקויות האם ניתן לבקש מעובד הניקיון חשבונית ובזה פטרנו את עצמנו מכל תשלום במידה וחס וחלילה ניתבע בעתיד? כלומר לכתוב בהסכם העסקתו שאין יחסי עובד מעביד האם הבנתי נכון? אנא תשובה מיידית שאלה שניה מה עולה בגורל גנן שעובד אצלנו פעם בשנה או לעיתים מאוד רחוקות מה עולה בגורלו מבחינת ביטוח וכיסוי הדיירים תודה וסליחה על ההפרעה של השלאפ שטונדה
תשובה: ככלל אנו ממליצים לעבוד עם קבלנים וכנגד חשבוניות מס כחוק. גם בנושא ניקיון וגם בנושא גינון, יתרונות רבים לכך – חיסרון אחד הוא, בד"כ מחיר קצת יותר גבוהה. רק עבודה מול קבלן וכנגד חשבונית מס יפתור אתכם מתשלומי פיצויים, חבות מעבידים ביטוחי עובדים, פיטורין וכיו"ב.
שאלה: בנין חדש מאוכלס חלקית – ממתי הדיירים מתחילים לשלם חשבון חשמל – שלום! אני חלק מהועד בבניין חדש. מכיוון שהבניין חדש, מאוכלס פחות ממחציתו (אבל כמעט כל הדירות מכורות) וטופס 4 עבר לפני בערך חודש, אנחנו לא בטוחים לגבי תשלום חשבונות חשמל ומים ציבוריים. ממתי הדיירים חייבים לשלם את חשבונות החשמל והמים הציבוריים? יש שימוש מסיבי במשאבים אלו מצד הפועלים שעוד עובדים על הבניין: מעליות שרצות כל היום, מדרגות עם אורות שתמיד דולקים, מים וכו´. בחוזה כתוב שבעת המסירה חייבת להיות מעלית פועלת, אולם המעלית הופעלה ונמסרה לדיירים רק שבועיים אחרי טופס 4. האם במקרה זה החשבונות אמורים להיות משולמים ע"י הדיירים רק מאז?
תשובה: לאחר קבלת טופס 4, הקבלן מעביר את האחריות לידי הדיירים, מעביר את כל המפתחות נותן הסבר על כל המתקנים, תעודות אחריות, פחי אשפה, לובי מסודר וכיו"ב כפי שהתחייב בחוזה. מכאן הדיירים יוצאים לדרך ולא חשוב כמה דירות מאוכלסות. אפשר לבקש מהקבלן רשימת הדירות המכורות ומועדי מסירתן, להזמין את בעלי הדירות לאסיפת דיירים ובה לקבוע את הנהלים, תעריף מיסי ועד הבית, בחירת נציגות ועוד ועוד. כל הדירות הריקות אשר נותרו בבעלות הקבלן, מחובתו להשתתף בכל הוצאות הבית ולשלם כמו כולם את מיסי ועד הבית כפי שתקבעו בעבור הדירות שבבעלותו וטרם נמכרו. בהצלחה ותתחדשו.