אלא שחוק המקרקעין קובע בנוסף, שבעלי הדירות שלהן 2/3 ברכוש המשותף רשאים לקבוע שמתחזק יחליף את ועד הבית לגבי כל תפקידי ועד הבית או רק לגבי חלק מהם.
אם לדירות הגדולות יש 2/3 של הרכוש המשותף (אפשר לדעת את זה מתוך רישומי נסח הטאבו), הן יכולות לקבוע שלעניין השיפוץ אחד מבעלי הדירות יהיה "מתחזק" שיקבע וידאג לביצוע השיפוץ לפי שיקול דעתו לרבות קביעת זהות חברת השיפוצים, וקביעתו תחייב את כל בעלי הדירות.
לפי שטח הדירות שכתבת, הדירות הגדולות הן בערך 300/460 כלומר, 65.2% (שזה קרוב). תבדוק מה בדיוק החלק שלהן ברכוש המשותף על פי רישומי נסח הטאבו שלצורך כך צריך להיות מעל 66.66%
"71. (א) . . .
(ב) (1) בעלי הדירות רשאים לקבוע, בתקנון או בהחלטה שהתקבלה ברוב של בעלי הדירות ששני שלישים של הרכוש המשותף צמודים לדירותיהם, כי הניהול וההחזקה התקינה של הרכוש המשותף, כולם או רובם, יתבצעו על ידי מי שבעלי הדירות יתקשרו עמו למטרה כאמור (בחוק זה – מתחזק).
(2) החלטה לענין התקשרות עם מתחזק מסוים או לענין החלפתו תתקבל בידי בעלי הדירות שיותר ממחצית הרכוש המשותף צמוד לדירותיהם.
(ג) דינו של שכר המתחזק כדין הוצאה שבעלי דירות חייבים להשתתף בה, כאמור בסעיף 58(א).
(ד) על המתחזק יחולו, לענין ניהול החשבונות ואישורם והמצאת מידע לבעלי הדירות, החובות המוטלות על גזבר בסעיף 16 לתקנון המצוי שבתוספת."
אם בעלי הדירות שלהן 2/3 או יותר מהרכוש המשותף רוצים למנות מתחזק, זכותם לעשות זאת, וסמכויות המתחזק יקבעו בהסכם שבין אותם בעלי דירות לבין המתחזק.
הסמכויות המוענקות למתחזק מפקיעות את הסמכויות שבידי האסיפה ו/או ועד הבית, ולכן גוברות על הסמכויות הרגילות שיש לבית המשותף.
"71…
(ב)(1)בעלי הדירות רשאים לקבוע, בתקנון או בהחלטה שהתקבלה ברוב של בעלי הדירות ששני שלישים של הרכוש המשותף צמודים לדירותיהם, כי הניהול וההחזקה התקינה של הרכוש המשותף, כ ו ל ם או ר ו ב ם, יתבצעו על ידי מי שבעלי הדירות יתקשרו עמו למטרה כאמור (בחוק זה – מתחזק)."
אי אפשר להפקיע זכויות של רוב כי זה מקפח את הזכויות הטבעיות של הרוב.
כמו כן, לא נראה לי שכל הסכם שהרוב יכרות עם מתחזק חוקי, גם זה מסיבות של עושק/קיפוח המיעוט.
דִינה, האם יש לך פסיקה שתומכת בלוליינות החוזית הזאת?
ממתי רוב יכול לעשות כל מה שבא לו בחוזה?
כמו כן, מתחזק לא יכול להחזיק סמכויות של נציגות כי יש כאן ניגוד עניינים מובהק.
סעיפים מקפחים בחוזה אין רק בחוזה אחיד, וחוזה שנוגד את תקנת הציבור ומכיל תכלית לא ראויה, יכול שיפסל ע"י בהמ"ש.
חוזה עם מתחזק הינו חוזה לטובת צד ג´, וככזה, אסור לו להיות לרעת צד ג´ ולכן, לא כל דבר מותר בו, במיוחד אם הוא מקפח זכויות של דיירים אחרים.
האם יש לך (דינה) פסיקה רלוונטית שמראה שמתחזק קיבל סמכויות של נציגות ע"י הנציגות או אסיפה?
הנציגות עדיין מחזיקה בסמכויות שאינם קשורות לניהול ואחזקה של הבית המשותף.
כמו כן, המתחזק/מנהל בשכר פועל ע"פ הסכם, אבל ההסכם לא יכול להעביר סמכויות שהן מעבר למה שאפשרי ע"פ התקנון כי הנציגות פועלת ע"פ התקנון.
זה מה שהתכוונתי באומרי שיש מגבלות על החוזה.
אשמח להפניה לפסקי דין שאומרים אחרת.
לא ראיתי היכן יש כאן קיפוח, או קיפוח של המיעוט. אם אין פגיעה או נישול של דייר כלשהו מזכויותיו הקנייניות – אין קיפוח. מישהו צריך להחליט, וחוק המקרקעין מושתת על הסדרת ניהול הרכוש המשותף בתקנון על ידי בעלי 2/3 מהרכוש המשותף – ולא על ידי רוב בעלי הדירות, והרי המחוקק לא משחית מילותיו לריק.
אין מגבלה חוקית להעניק למתחזק אפילו את כל סמכויות ועד הבית, ויש גם פסיקה בעניין, אבל במקרה זה בכלל לא חייבים לעשות זאת.
הסכם עם מתחזק הוא לא הסכם לטובת צד ג´ אלא לטובת כלל בעלי הדירות.
"בחוזה למראית עין מסכימים ביניהם הצדדים, כלפי חוץ, על הסדר משפטי מסויים, בעוד שכוונתם האמיתית שונה. נמצא, כי מתקיימות בענין זה שתי מערכות משפטיות. המערכת האחת, החיצונית והגלויה, הקובעת הסדר מסויים המוסכם על הצדדים, והמערכת השנייה, הפנימית והנסתרת, המבטלת בהסכמה הסדר זה או משנה אותו".
אם הצדדים קבעו תמורה אפס, אז למה להם חוזה בכלל?
כמו כן, במקרה הזה, כוונת הצדדים היא לעקוף הוראת חוק מסויימת, ואם כוונתם לפעול בניגוד לתכלית החוק (פרשנות תכליתית של החוזה) אזי לא בטוח שהשופט בדין יאשר זאת.
במקרה הנדון, ברור שהחוזה בא לעקוף הוראת חוק מסויימת, אחרת לא היה צריך תמורה אפס לחוזה.
ואם לדוגמא היו קובעים שכר סימלי כלשהו למתחזק – אז זה היה שונה? ממש לא.
המסקנה שלך שאם השכר אפס אז זה "רמאות" היא שגויה מעיקרה.
יש שתי דירות שהשטח הכולל שלהן הוא 600 מ"ר (לא נראה לי שהם משתתפים במחאת הדיור עם דירות כאלה גדולות).
יש 3 דירות שיחדיו הם 160X3 = 480 מ"ר.
כלומר לרוב 3 מתוך 5 כלל אין את ה- 2/3 הדרושים ע"פ החוק.
סע´ 71 אומר במפורש "רוב של בעלי הדירות ש-2/3 מהרכוש המשותף צמוד לדירותיהם".
כלומר, 3 הדירות הקטנות לא יכולים לקבוע לבדם על מינוי מתחזק, כי הם לא רוב שיש לו 2/3 מהרכוש המשותף, וגם 2 הדירות הגדולות לא יכולות כי הם לא רוב בעלי הדירות.
עכשיו, סע´ 71 הינו סעיף ספציפי, וסעיף ספציפי גובר על סעיף כללי.
עוד דבר, לשון החוק ברורה, מדובר על רוב + 2/3 מהרכוש המשותף, איפה כתוב שמספיק רק רוב? ולאיזה סוג של החלטות?
דינה, אשמח אם תאירי את עיני במקרה שאני טועה.
סע´ מקפח בחוזה אינו מדבר רק על זכויות קניין אלא גם על זכויות אובליגטוריות.
יש הרבה הוראות חוק שבהן המחוקק השחית מילותיו לריק (זה חוב שלי עבורך, דינה, השעה מאוחרת, אבל אני מבטיח לציין לך הוראת חוק כזאת תוך כמה ימים, אני רק צריך להזכר).
אשמח מאוד אם תוכלי להפנות אותי לפסיקה בעניין העברת כל סמכויות הנציגות למתחזק. אח"כ אומר לך למה לדעתי זאת בעיה קשה, ולדעתי, נוגדת את החוק.
חוזה לטובת צד ג´:
הסעיף המגדיר את החוזה לטובת צד שלישי הינו סעיף 34 לחוק חוזים. לשונו של ס´ 34 לחוק החוזים (חלק כללי) תשל"ג, 1973 הינו כדלקמן: "חיוב שהתחייב אדם בחוזה לטובת מי שאינו צד לחוזה (להלן: המוטב) מקנה למוטב את הזכות לדרוש את קיום החיוב, אם משתמעת מן החוזה כוונה להקנות לו זכות כזו".
בעלי הדירות הן לא צד ג´ בחוזה בין הנציגות למתחזק?
הרי הם לא צד בחוזה, אך החוזה מקים למתחזק חובות כלפיהם, חובות וחיובים שזכותם לדרוש את קיומם.
הטעם הוא, שמתחזק הוא בדר"כ חיצוני, ואז נותנים לו חלק מסמכויות הניהול.
עכשיו:
אם הוא נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, ועושה גע-גע-גע, אז הוא ברווז.
ולכן, אם הוא בעל דירה, נבחר ע"י רוב + 2/3 או רק 2/3 לעניין בחירת מתחזק מסויים, ולא מקבל שום תמורה, והוא בעל כל סמכויות הנציגות, ובאותו אופן בוחרים גם חבר נציגות או נציגות כולה, אז הוא נציגות, וכל חוזה אחר הוא למראית עין, ואין קשר בכלל לתמורה.
לגבי זה שאין קשר בין תמורה אפס לבין חוזה למראית עין, את זה אמרתי כל הזמן.
התמורה לא רלוונטית כלל לדעתי לבחינת חוזה למראית עין, אלא מהות ותכלית החוזה.
נושא התמורה שהעליתי היה לענין הצורך בהסכמה של 100% מבעלי הדירות,כאשר מדובר במינוי מתחזק מבין בעלי הדירות
(בדומה למתן שכר לחברי ועד).
שכר מתחזק לעומת זאת נקבע על ידי בעלי הדירות שמחזיקים מעל 50% ברכוש המשותף בלי קשר אם הוא בעל דירה.