שאלה: אנו ועד בית המעסיק עובד בבניין אשר מנקה פעמיים בשבוע את החלקים המשותפים ומקבל מאתנו שכר חודשי קבוע.
1. האם עלינו לשלם ביטוח לאומי, ואם כן מה עלינו לעשות?
2. האם ביטוח בחברת ביטוח לעובד יכול לבוא במקום ביטוח לאומי?
תשובה:
1. ועד בית המעסיק עובדים בשכר חייב על פי חוק לשלם דמי ביטוח לאומי בגין עובדיו. עליכם לפנות לסניף המוסד לביטוח לאומי במקום מגוריכם למחלקת המעבידים ולבקש למלא טופס העסקת עובדים ולחזירו לביטוח הלאומי.
2. ביטוח בחברת ביטוח אינו בא במקום ביטוח הלאומי. השוני בן שניהם – הביטוח הלאומי בהיותו ביטוח סוציאלי, מפצה את העובד בעבור נזקים מוגדרים שאינם משקפים תמיד את הנזק בפועל. לדוגמא: הביטוח הלאומי יפצה בעבור הפסד השתכרות ישיר ולתקופת זמן מוגבלת ויכיר בנכות לפי טבלה קבועה מראש. עובד שניזוק עלול להגיש תביעת נזיקין נגד מעסיקיו החורגות מגבולות השיפוי של הביטוח הלאומי. ניתן לבטח בפוליסת חבות מעבידים בחברת ביטוח את העובדים של ועד הבית בעלות של 120 ש"ח לשנה הפוליסה מכסה נזקים עד עשרים ושניים מיליון ש"ח. לסיכום, פוליסת חבות מעבידים באה להשלים את ביטוח הלאומי ואינה באה במקומו.
שאלה: אנו גרים בבית משותף חדש בהוד השרון המכיל 73 דירות. לאחרונה משפחה חדשה עברה להתגורר בבניין ובעת העברת המטלטלין של המשפחה ע"י חברת ההובלה, פגע אחד העובדים במערכת כיבוי האש האוטומטית (ספריקנלרים) והמערכת החלה לפעול והזרימה כמויות גדולות של מים אשר הסבו נזק המסתכם ב – 95,590 ש"ח למעליות החדישות של הבניין. חברת המעליות אינה מוכנה לתקן הנזק על חשבונה למרות שאנו בשנת אחריות של חברת המעליות. את מי אנו צריכים לתבוע ? בכדי שההוצאה הכספית הגבוהה לא תפול על כתפי הועד.
תשובה:
ועד הבית לא צריך לשאת בנזק הכספי שלכל הדעות הוא גבוה. במידה ויש לכם הוכחות שהנזק נגרם כתוצאה מרשלנות של עובד חברת ההובלה יש להגיש תביעת נזיקין כלפי חברת ההובלה בבית משפט השלום. על-מנת לגבש את הנזק עליכם להזמין שמאי ומהנדס מעליות שיקבעו את עלות התיקון. כמובן שתהליך של תביעה בבית משפט השלום עלול להמשך חודשים.
הדרך הקלה והמהירה לקבל תשלום בגין הנזק שנגרם לכם היא אם יש לכם ביטוח מקיף בניינים לרכוש המשותף אזי פוליסת הביטוח אמורה לכסות את נזקי המים במלואם למעט השתתפות עצמית. אם אין לכם ביטוח מקיף בניינים, מומלץ לפנות לדיירים ולבקש מכל דייר שברשותו פוליסת ביטוח דירה המכסה את מבנה הדירה לפנות לסוכן הביטוח שלו על מנת לקבל את חלקו היחסי בנזק בניכוי השתתפות עצמית.
בדרך כלל ההשתתפות עומדת על 410 ש"ח לדירה. אם כל הדיירים מבוטחים אזי ההשתתפות העצמית הכוללת כ- 30,000 ש"ח בגין הנזק.
שאלה: בשנה שעברה פקדה את הארץ רעידת אדמה שכמעט כל אחד הרגיש אותה, כאשר הבתים התנדנדו. בעקבות זאת בדקתי ביטוח הדירה שלי וגיליתי שהדירה מבוטחת בסכום של 500,000 ש"ח. את הדירה קניתי לפני כ- 4 שנים ושלמתי עבורה כ – 1,500,000 ש"ח. אני מבקש לברר מה עם הפער בין 500,000 ש"ח שהוא סכום ביטוח הדירה לבין 1,500,000 ש"ח שהוא שווי הדירה? (שטח הדירה כ – 110 מ"ר) ? מה יקרה חלילה אם תהיה רעידת אדמה חזקה שתגרום להרס הבנין כולו ולא נוכל יותר לגור בדירה ? הבית בו אנו מתגוררים הוא בית משותף המכיל 48 דירות ונמצא בצפון תל-אביב.
תשובה:
ראשית ברצוני להדגיש שפוליסת ביטוח הדירה היא פוליסה תקנית המאושרת על ידי המפקח על הביטוח במשרד האוצר. מומלץ לבדוק אם בפוליסה מופיע סעיף המכסה נזקי רעידת אדמה ואם אין כיסוי כזה עליך לפנות לסוכן הביטוח שלך על מנת להוסיף סעיף לנזקי רעידת אדמה, שבגינו עליך לשלם פרמיה נוספת. לגבי הפער בין סכום הביטוח 500,000 ש"ח לשווי הדירה 1,500,000 ש"ח, סכום הביטוח המופיע בפוליסה לוקח בחשבון את מרכיב עלות הבניה בלבד ללא עלות הקרקע ומיקומה. החישוב למרכיב עלות הבניה הוא : שטח ברוטו של הדירה כפול עלות בניה למ"ר שהוא כיום 3,600 – 5,000.
יוצא איפה שסכום ביטוח המבנה שנקבע לדירתך הוא סביר. במקרה חלילה ותהיה רעידת אדמה והבניין ינזק באופן כזה שלא תוכל יותר להתגורר בו אזי תהיה זכאי לקבל את מלוא סכום הביטוח בניכוי ההשתתפות העצמית המצוינת בפוליסה שהיא כ – 10% – 2% מסכום הביטוח.
באם רצונך לבטח את דירתך על מלוא שוויה 1,500,000 ש"ח עליך לפנות לסוכן הביטוח שלך ולבקשו לפנות לחברת הביטוח לבקש הרחבה מיוחדת אשר תציין במפורש שסכום הביטוח כולל את מלוא ערכה הריאלי של הדירה בשוק (קרקע, מיקום וכו') (כמן כן יהיה עליך יהיה לשלם פרמיה נוספת בהתאם להגדלת סכום הביטוח).
מניסיוננו רוב ביטוחי הדירות במדינת ישראל הם רק בעבור עלות הבניה, לכן ביטוח על מלוא שווי הדירה הוא ביטוח מיוחד ואינו שכיח. הפתרון הטוב ביותר הוא לקבל את הסכמת כל בעלי הדירות ולבטח את הבית המשותף כולל כל הדירות והחלקים המשותפים על מלוא ערכם הריאלי, בחברת ביטוח אחת ובמקרה רעידת אדמה כל אחד מבעלי הדירות יקבל את חלקו.
מתוך הכרותנו את הקשיים בניהול ועדי בתים משותפים קשה יהיה לועד הבית להעביר החלטה לבטח את הבית המשותף כולל הדירות על מלוא ערכם בשוק. נשמח לענות על כל שאלה בתחום ביטוח דירה.
שאלה: אנו גרים בבית משותף, התפוצץ צינור מים וגרם נזק לדירתנו פנינו לחברת הביטוח בה ביטחנו את הדירה שלנו נמסר לנו מחברת הביטוח שהצינור שייך לרכוש המשותף ועלינו לפנות לוועד הבית ולתבוע הנזק.
תשובה: מאחר ויש לכם פוליסת ביטוח דירה ושלמתם במיטב כספכם אתם זכאים לקבל את מלוא הנזקים שנגרמו לכם ע"י חברת הביטוח שלכם. חברת הביטוח תהיה רשאית לתבוע מועד הבית את הנזק ששולם לכם על ידה.
שאלה: אנו גרים בהרצליה בבית משותף. בננו בן השמונה שיחק עם שני חברים בלובי הבניין, לפתע נפלו שני אריחי שיש בגודל 40X40 ואחד האריחים נפל על ראש בננו וגרם לו חתך עמוק בגולגולת. הילד אושפז בבית חולים כשהוא סובל מזעזוע מוח קל. את מי אנו צריכים לתבוע?
תשובה:
במידה ויש פוליסת צד ג' לועד הבית, פגיעת הילד אמורה להיות מכוסה תחת פוליסה צד ג' של ועד הבית-ובתנאי שקיים סעיף בפוליסה המציין שגם דיירי הבית יחשבו לצד שלישי, זאת אם הייתה רשלנות מצד ועד הבית. כמו כן, אתם כדיירי הבניין וועד הבית, חובה עליכם לדאוג לתקינותו של הרכוש המשותף על מנת למנוע נזקים עתידיים לדיירים ולאחרים.
לכן אני ממליץ שתזמינו בעל מקצוע שיבדוק את ציפוי השיש בלובי ובמקומות אחרים בבניין אשר מצופים שיש ולתקן את כל הטעון תיקון. בנוסף אני מציע לכם ההורים לגשת להנהלת בית הספר בו לומד הילד ולמלא דו"ח תאונות אישיות בגין ביטוח תלמידים אשר מבוצע באמצעות הרשויות המקומיות ותהיו זכאים לקבל סכומים הנקובים בפוליסת תאונות אישיות לתלמידים. כל זאת עפ"י תנאי הפוליסה המיוחדת שהוצאה לתלמידים.
שאלה: בכניסה לחניה של הבית המשותף מותקן שער חשמלי. בחניון של הבית נמצא ביתן קטן אשר בו נמצאים מכילי האשפה המשותפים לשלושת בנייני המגורים. בבוקר ראינו שהשער החשמלי ניזוק על ידי כלי רכב באופן כזה שעלינו להחליף את השער החשמלי ולהתקין חדש. אנו חושדים שמשאית האשפה גרמה לנזק בשער החשמלי. למי עלינו לפנות בכדי שישלמו לנו את הנזק על השער?
תשובה:
ראשית אני ממליץ בפניכם לצלם את השער החשמלי מכל הכיוונים, (כיום יש מצלמות דיגיטליות). אם יש לכם הוכחות שהנזק נגרם ע"י משאית האשפה עליכם לברר למי שייכת המשאית: לעירייה או לחברה חיצונית, המבצעת את פנוי האשפה. לכשיהיו לכם כל הפרטים, יש לשלוח מכתב רשום לצרף את התמונות שצולמו על ידכם המוכיחים את הנזק בצירוף עלות התיקון. באם לא תקבלו תשובה בתוך 21 יום אני ממליץ לכם להגיש תביעה בבית דין לתביעות קטנות. להערכתי עלות שער חשמלי מסתכמת בכמה אלפי שקלים ואת זה ניתן להגיש בבית הדין לתביעות קטנות, כך שהאגרה ועלויות המשפט נמוכות מאד.
לחצו כאן ל חברות ביטוח ועד בית מומלצות באינדקס וועדי הבתים של הפורטל