כיום, חתך הדיירים השתנה וקיימת לכאורה התנגדות למנגנון השבת ודרישה לבטלו.
באסיפות הדיירים שדנו בנושא אנשים פחדו להביע התנגדות גלויה כי אז מתגלגלים מהר מאוד לצעקות וריבים.
כעת אחד הדיירים נקט ביוזמה ובצורה שקטה הלך והחתים דיירים על התנגדות להפעלת מנגנון השבת והשיג רוב. רשימת החתימות הוגשה אליי בדרישה שהוועד צריך לפעול לפי בקשת הרוב ולבטל את פיקוד השבת.
1. איך אני, הוועד, אמור להתייחס לעניין?
2. חלק מהחותמים הינם דיירים בשכירות, האם הם נחשבים במניין הקולות?
אודה על עזרתכם.
בכל מקרה בבית בו רק מעלית אחת לא ניתן לכפות מעלית שבת ורק אם יש הסכמה כללית תהיה מעלית כזו.
ההסדר לגבי מעלית שבת נוגע לבתים שיש בהם יותר ממעלית אחת.
אבל, הנושא הוא ביטול הפעלת מעלית השבת, לאחר שנתקבלה החלטה להפעילה כמעלית שבת. ולכן, לצורך כך די אם בעל דירה אחד יתנגד לביטול, כדי שלא ניתן יהיה לבטל.
ראה סעיף 6(ה) בפסק הדין הזה –
אמנם שם הופעלה המעלית כמעלית שבת מיום איכלוס הבניין, אבל מרגע שהחליטו הדיירים להפעיל את המעלית כמעלית שבת, והמתנגדים להפעלה לא נקטו בצעדים משפטיים כדי לבטלה, נחשבים כולם כמסכימים להפעלה, וכך משתמע גם מהעובדה שכולם שילמו עבור הוצאות הפעלתה כמעלית שבת, וכבר נפסק שביצוע התשלום ישמש כהוכחה להסכמת המשלם.
כדי לבטל את הפעלת המעלית כמעלית שבת, צריכים היו הדיירים לשמור לעצמם את הזכות הזו ולעגן אותה בהסכם / תקנון.
דינה – אז למעשה את אומרת שבמהלך השנים התחלפו הדיירים וכעת יש רוב נגד הפעלת מעלית השבת אך אין בידם לבטל אותה כי הם שבויים בהחלטה שהתקבלה ע"י דיירים קודמים, שחלקם כבר לא בבניין, לפני שנים?
לצורך העניין, במצב הנוכחי מהי הדרך בה כן ניתן לבטל את הפעלת מנגנון השבת?
הפעלת מעלית השבת במסגרת הזמנים שציינת אולי עולה 10 שקלים לדירה בחודש (בהגזמה!). לכן, לא מדובר בבעיה "רצינית".
הפיתרון המוצע על ידי הוא, שאלה שרוצים את המעלית, שיממנו לבדם את השקלים הבודדים שדרושים להפעלתה המיוחדת, כפי שקיים גם בחוק, לבתים ששם החוק חל, וכך יצאו כולם מרוצים. ובא לציון גואל.
דרך לכפות את השינוי – לא קיימת.
לאחר שנים של מחלוקת בנושא, הסוגיה כעת היא אישית ועקרונית ולא כספית: אלו שבאופן עקרוני מתנגדים למעלית השבת כי היא מאלצת אותם להמתין עוד כמה דקות עד שירדו/יעלו במעלית. מהצד השני אלו שדורשים את הפעלת מעלית השבת מסיבה דתית שמן הסתם היא סיבה שעבורם היא מאוד עקרונית אף היא.
וכעת לווידוא ההבנה שלי:
בין אם זו אסיפת דיירים או החתמה כפי שתיארתי בהתחלה – אפילו כשיש רוב לביטול מעלית השבת אז עדיין לא ניתן לבטל כל עוד יש ולו דייר אחד שרוצה את הפעלתה. נכון?
לעניין הטיעון הדתי, צריך להסביר לשומר השבת שמי שחושב שהוא יכול לשמור שבת על חשבונם של אחרים – טועה. זו חילולה של השבת.
לדעתי, כדי לבטל את הפעלת המעלית כמעלית שבת, אחרי שנות הפעלה ארוכת וממושכות שבהן נקבעו עובדות, יש צורך בהסכמה של כולם, ואם אפילו אחד מתנגד, לא ניתן לבטל.
גם אם יש רוב באסיפת הדיירים, אין לה סמכות ביטול של מעלית השבת, כי מדובר בפגיעה בזכויות קניין.